Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Nuortti
Viestit: 1722
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Tidus kirjoitti: 15 Heinä 2025 17:07
Nuortti kirjoitti: 15 Heinä 2025 17:03 Minulla on ASUS-tietokone, F-securen suojaus ja kyllä kai Microsoftillakin on koneessani tietoturvaohjelmisto. Itse en kyllä ole lainkaan perehtynyt niiden käyttöön.
Eikö se ollenkaan suostu avaamaan vaikka "pakotat" avaamaan reitit? Vakuutan ja vannon ettei siellä ole muuta kuin gpx-jäljet. Ei toki ole pakko avata, jos kaikesta huolimatta epäilyttää. Onhan tuo aika luonnollista, että tietoturvaohjelmat varoittelee lataamasta tiedostoja, jotka tulevat suoraan upouuden nettisivun kautta.
Tämä oli ensimmäinen kerta kun tietokoneeni ei suostunut avaamaan. En myöskään aio sitä pakottaa avaamaan tiedostoa. Minulla ei ole osaamista näissä asioissa, mutta erilaisia varoituksia olen lukenut - tosin ymmärrys jäänyt heikoksi. Toivottavasti muut saavat tiedostosi auki.


Jouni
Viestit: 1400
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Jouni »

F-Secure minullakin on ja aukesi ongelmitta.

Pikavilkaisun perusteella voisit viilata nämä pari:
-Lukee Naruskajärveltä Kilpisjärveltä
-Ei ole tarpeen sanoa, että Puljun erämaa lasketaan samaan kokonaisuuteen kuin Lemmenjoen kp, koska ei Lemmenjoen puistosta pääse Pöyrisjärven erämaa-alueelle kävelemättä/hiihtämättä Puljun erämaa-alueen läpi. Toki pohjoisreunalla se käväisy on lyhyt, mutta Pulju ulottuu Norjan rajaan asti.
-Ja pitäisikö vielä olla lause pari siitä että vaikka puhutaan reitistä, kyse ei ole merkitystä reitistä. Ja että suurin osa matkasta on suunnistamista poluttomassa (mutta mielekkäässä/kiinnostavassa tms.) maastossa.

Enempää en nyt ehdi tutkia, mutta oletpa selvästi toimen mies! :) Hyvä kun on myös jo valmiiksi tuo aloittamistaan odottava lista reitin vaeltaneista.
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Jouni
Viestit: 1400
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Jouni kirjoitti: 15 Heinä 2025 19:56 -Ja pitäisikö vielä olla lause pari siitä että vaikka puhutaan reitistä, kyse ei ole merkitystä reitistä. Ja että suurin osa matkasta on suunnistamista poluttomassa (mutta mielekkäässä/kiinnostavassa tms.) maastossa.
Mutta kyllähän siellä tästä olikin infoa. Tässä kun helleiltana autiolla hiekkarannalla koettaa pikaisesti tsekkailla... :)

Mutta sellainen vielä, että minusta Paikkatietoikkuna olisi hyvä lisä. Ei kaikilla ole kätevää keinoa katsoa gpx-jälkeä tarkoilla maastokartoilla. akuusist varmaan jossain kohtaa ehtisi päivittää Paikkatietoikkunaan jo luomansa kartan uusimmille gpx-jäljille? Ja oliko siinä jotain kartan upottamiskeinoa, tai sitten Tusinan sivuille linkki kyseiseen Paikkatietoikkuna-karttaan. akuusist epäilemättä osaa tämän neuvoa parhaiten.

Gpx on tietenkin loistava maastoon mukaan gepsiin tsi puhelimen sovellukseen, mutta Paikkatietoikkunassa on mahtava tutkailla reittiä etukäteen tarkimmilla mahdollisilla kartoilla (ja ilmakuvilla ynnä muilla tasoilla mitä haluaa tarkastella) tietokoneen isolla ruudulla.
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Tidus
Viestit: 474
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Kiitos Jouni, korjasin nuo pari kohtaa.

Paikkatietoikkunasta mulla ei ole mitään osaamista. Jos joku pystyy valmiin linkin antamaan niin lisään sivuille.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Jouni
Viestit: 1400
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Jouni »

akuusist osaa, ks. tämän säikeen sivu 6:
akuusist » 08.07.2025 18:35

Mutta nyt on kesä ja ehkäpä kesä retkiä täynnä. Tämänhän ehtii sitten jossain kohtaa kun sattuu sekä akuusistolla että Tiduksella olemaan aikaa.

-- --

Puljua en tarkoittanut jätettäväksi pois, vaan ajattelin että voisi lukea:
...Hammastunturin erämaa-alue, Lemmenjoen kansallispuisto, Puljun erämaa-alue, Pöyrisjärven erämaa-alue...
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Tidus
Viestit: 474
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Noni. Olen sokea ja tyhmä. Pulju lisätty.

Saattaa olla että opin tuota paikkatietoikkunaakin käyttämään. Voisin päivitellä siihen tuon reitin.

Täytyy muuten tehdä noista englanninkieliset versiot noista sivuista vielä. Heti kun keksin miten se tehdään.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
akuusist
Viestit: 769
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Taasen koneen ääressä ja päivitin Tiduksen reitin. Muutin samalla yhden reittipisteen Näkkälästä Palojärvelle.
Tällä koodilla vois koittaa upottaa nettisivuille, ja säätää width/height arvoja tarpeen mukaan:

<iframe src="https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/published/fi/9a8256af-85d9-4a3f-ad99-783d6582c147" allow="geolocation" style="border: none; width: 100%; height: 100%;"></iframe>
Tidus
Viestit: 474
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Tidus »

akuusist kirjoitti: 20 Heinä 2025 22:31 Taasen koneen ääressä ja päivitin Tiduksen reitin. Muutin samalla yhden reittipisteen Näkkälästä Palojärvelle.
Tällä koodilla vois koittaa upottaa nettisivuille, ja säätää width/height arvoja tarpeen mukaan:

<iframe src="https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/pub ... 3d6582c147" allow="geolocation" style="border: none; width: 100%; height: 100%;"></iframe>
Mahtavaa! Kiitos! Yritin tuon kanssa leikkiä mutta ei mennyt muuta kuin hermot. Tuo on lisätty nyt nettisivuille.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Tidus
Viestit: 474
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Vinkkasin reitistä Farliteen Ossi Määtälle ja nyt hän laittoi asiasta uutiskirjeen tilaajille: https://preview.mailerlite.io/emails/we ... 0266695921

Saadaan reitille vähän lisää näkyvyyttä.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Tidus
Viestit: 474
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Heti rupes tulemaan sähköpostilla kommentteja reitistä, tässä yksi:
"Kommentteja reitistä:
- Raja-Joosepin pohjoispuolella Ison Suorsajärven itäpuolella menee kulku-ura/polku, jota pitkin pystyy kulkea menemättä rajavyöhykkeelle. Järven kierto ei siis välttämätön.
- Samaiselta järveltä luoteeseen jatkuva poroaita ei paikoitellen ole kartassa oikein. Tiesin tästä kuunnellessani Tommi Lahtosen retkipäiväkirjaa Finlandiareitiltä. Muuten kulkee helposti harhaan, jos seuraa maastossa aitaa.
- Vaskolompolan autiotupa Lemmenjoella ei ole hyttysenpitävä, vaikka siltä saattaa vaikuttaa.
- Palojärven jälkeen koin paremmaksi vaihtoehdoksi jatkaa maastoon n. 2km päässä rajaltasta. Polku poikkeaa Norjan kautta ja tulee selkeänä Salvasjärvelle. Reittijälkesi mukainen reitti kulkee vetisten alueiden läpi."

Viestin lähettäjällä ei ole tänne tunnuksia niin antoi luvan jakaa kommenttinsa täällä. Täytyy itse vielä kartalta tutkailla noita...
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Micke
Viestit: 3103
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Micke »

Suorsajärvi on nyansseja, se miltä puolelta kiertää ei merkitse mitään, itse kiersin lännestä, mutta merkitys on olematon. Ja rajavyöhykehän menee kartan mukaan rantaan saakka Suorsajärvessä. Itseäni oli vastassa kaksi autolla liikunutta rajamies partiota tuon jälkeen ja kyselivät mistä kuljin. Taitaa elektronista valvontaa olla tuolla jonkin verran.

Suorsajärveltä Piekanamorostoon poroaita on 100% oikein, ainakin omien havaintojen mukaan. Kaikki ei ehkä osaa suunnistaa, minä osaan.

Vaskolompolo on OK, jos päästää ovesta hyttysiä, niin niitä on sisällä. Itselleni ei ole tullut vastaan ongelmia tuolla tuvalla.

Itse kuljin kuljin Maaselkävaaralta lähtevän polun kautta Norjaan, jossa menee kommentoijan kuvaama reitti. Kaiketi kaikki valitsevat tämän reitin.

Kaikkinensa kommenttien sisällön arvo on liki nollaa, jaamistelua vailla sisältöä... Onneksi ei ole tunnareita tänne, laskisi tasoa entisestään...
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Jouni
Viestit: 1400
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Mukava vain kun olisi täällä enemmänkin keskustelijoita. Toki nuo ovat nyansseja, mutta kertoohan ne vaelluskokemuksesta, monessa paikassa käyty. Maaselkävaarasta Roavvoaivin kautta Norjan puolelta ilman muuta.
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Tazba
Viestit: 59
Liittynyt: 04 Huhti 2007 08:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Tazba »

Hieman yllätyin kun Farlitelta tuli tästä reitistä mainosposti. Tosin onhan sieltä tullut aiemminkin lapin halki kukeva reittiehdotus.

Suorsajärven itäpuolta kuljettaessa täytyy omasta mielestä kahlata pikku pätkä rannassa rajavyöhykkeen välttämiseksi. Sinähän on matalaa ja pääsee kyllä menemään. Länsi puolta en ole kokeillut, mutta voisi kuvitella että uraa on hyvä mennä myös.
Kuljin poroaitaa pitkin Piekanamoroston lammen kohdilta ja omasta mielestä aita meni siinä missä pitääkin. Näin ainakin 2022.

Palojärven suunnassa olen itse kulkenut vain pohjoisempaa Norjan kautta menevää reittiä se on ainakin helppo ja selkeä. Mielestäni tämä jossain oli merkattu ihan pyöräilyynkin sopivaksi.
Eteläisempää reittiä on kuvattu hieman Youtubessa Kariheikki -nimisellä tubekanavalla Tarvantovaara -videossa.

Tämä reitti olisi hienoa kulkea joskus yhtenä vaelluksena. Minun matkavauhdilla täytyisi vaan varata yli 2 kuukautta aikaa, joten ei onnistu toistaiseksi kun työt häiritsee harrastuksia.
Pätkissä olen reitin kulkenut Kaldoaivin ja Hammastunturin osuuksia lukuunottamatta.
luuppi
Viestit: 5899
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Ei nyt koske Lappia, mutta jo heti esim. Kungsleden naapurissa: Ciceronen oppaisiin saa mukaan GPx jaljen, tai useampia, kunhan van huomaa pyytaa.
Tidus
Viestit: 474
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Täytyypä laittaa reitti kulkemaan tuon Maaselkävaaran kautta Norjaan ja sieltä Salvasjärvelle. Taitaa olla paljon inhimillisempi reitti. Kunhan pääsen koneen äärelle jossa vaiheessa.

Hyvin on tullut käyntikertoja sivustolle tuon Farliten kautta. Nyt 700 uutta käyntiä. Hyvällä tuurilla en ole ainut joka reitin kulkee ensi kesänä.

Sähköpostilla tuli pari kommenttia lisää ja ihmeteltiin Kemihaaran puuttumista reitiltä. Päivitin sivuille reitin sääntöihin että tässä asiayhteydessä Ukk ja Kemihaara katsotaan yhdeksi ja samaksi alueeksi jotta jokaisen on helpompi suunnitella omat polkunsa. Samoin Lemmenjoki ja Pulju ovat tässä yhteydessä samaa aluetta.

Lisäsin myös sääntöihin itsestäänselvyyden että Suomen lakeja ja kansallispuistojen ja erämaa-alueiden sääntöjä tulee noudattaa.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Vastaa Viestiin