Hikoilu talvivaelluksella
Re: Hikoilu talvivaelluksella
Tuplamakuupusisysteemissä ulompi kannattaa tosiaan olla keinokuitua, ihminen hikoilee nukkuessaankin vaikka olisi kuivat alusvaatteet. Onko tosiaan niin , ettei kaikilla märät alusvaatteet ehdi kuivua päällä leiri/iltatoimien aikana?
Toki itsellä toinen alusvaatekerta myös matkassa mutta vain tuvilla sille on käytttöä jos merinoasua tuulettelen ulkona.
Sisempiä sukkia kyllä vaihdan , ne on aina märät päivän jälkeen.
Kumisaappaiden huovat on joskus makuupussin sisällä muovipussissa , etteivät aamulla ole niin koppurat.
Toki itsellä toinen alusvaatekerta myös matkassa mutta vain tuvilla sille on käytttöä jos merinoasua tuulettelen ulkona.
Sisempiä sukkia kyllä vaihdan , ne on aina märät päivän jälkeen.
Kumisaappaiden huovat on joskus makuupussin sisällä muovipussissa , etteivät aamulla ole niin koppurat.
Jos on parikerrosta merinovillaa ja aloituskysymyksen mukaisesti läpimärät niin ei se täysin vettynyt villa ihan pikkupuuhastelulla päälle kuivu.polartecin 100 fleece edelleen yksi parhaita väliasu materiaaleja omasta mielestäni.Varsinkin uutena sitoo erittäin vähän kosteutta.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Väliasuna fleece on tosiaan hyvä. Ei minulla ainakaan ole merinovillaa päällä kuin se alin kerros.
Merinovilloissakin on eroja, synttärilsi tai jouluksi saadut ruotsalaiset eivät minusta pärjänneet hyvin valkikoimassani.
Merinovilloissakin on eroja, synttärilsi tai jouluksi saadut ruotsalaiset eivät minusta pärjänneet hyvin valkikoimassani.
Omasta mielestäni keinokuituiset ovat parempia, jos on kastumisen mahdollisuus. Läpimärkä villa on hyvinkin epämukava päällä. Kaamosrrisussa oli päällä Jack Wolfskinin Octa asu ja toimivuus nollassakin oli mukavaa, vaikka hikeä puski liki väkisin, vaatteet kuivuivat nopeasti ja oikeastaan märkänäkin oli lämmin. Ja keveys noissa on ällistyttävä.
No on huonona puolena myös mikromuovon siirtyminen luontoon, sitä kai ei voi näissä välttää....
No on huonona puolena myös mikromuovon siirtyminen luontoon, sitä kai ei voi näissä välttää....
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
If you don´t like it, here I stand"
Vaatteen painoero kuivana ja märkänä kertoo aika hyvin kuivumisnopeudesta.
Niin ne nuo toimivat ja laadukkaat urheilukerrastot jäi paitsioon ja lähes unohduksiin tämän merinovillabuumin myötä.Itse käytän molempia ja näiden yhdistelmiä tilanteen mukaan.
Mun mielestä merino- ja alpakanvillan ainoa hyvä puoli on että ne eivät kerää hajuja kuten polyesteri. Muutoin polyesteri on yhtä hyvää tai jopa parempi materiaali. Prisman 8 euron polyesteripaita kestää vuosikausia, on kevyttä, kuivuu nopeasti jne. Ainut miinus tulee hajujen kertymisestä.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Esim. Jenkkien erikoisjoukot saavat 7 kerrosta ja niita sitten yhdistellaan olosuhteiden ja rehkimisen mukaan.
Noita urheilukerrastoja painon mukaan Voi olla useampikin mukana, muita taas ei ( siksi antibakteerisuus nousee arvoasteikossa... Hopealangan mukaan kutominen lisaa sita entisestaan, mutta taitaa hintakin menna samalla ylospain).
Noita urheilukerrastoja painon mukaan Voi olla useampikin mukana, muita taas ei ( siksi antibakteerisuus nousee arvoasteikossa... Hopealangan mukaan kutominen lisaa sita entisestaan, mutta taitaa hintakin menna samalla ylospain).
Merinovillan ja muunkin villan kestävyys ei vedä vertoja keinokuituiselle vaatteelle.
Fleece kestää haudan taaksekin. Siksi ne eivät ole minusta ympäristön kannalta huonoja.
Minulla on yksi Svalan kerrasto ja se on hyvä.
Fleece kestää haudan taaksekin. Siksi ne eivät ole minusta ympäristön kannalta huonoja.
Minulla on yksi Svalan kerrasto ja se on hyvä.
Svalan kerrasto on hyvä ja se on aina ollut sekoitetta ei 100%
Villaa kuten moni muukin juuri kulutuskestävyyden ja kuivumisnopeuden takia.Näitäkin tuntuu osa porukasta vierastavan kun pitäisi olla täysvillainen.Ilmeisesti jossain porukoissa muuten uskottavuus kärsii
Villaa kuten moni muukin juuri kulutuskestävyyden ja kuivumisnopeuden takia.Näitäkin tuntuu osa porukasta vierastavan kun pitäisi olla täysvillainen.Ilmeisesti jossain porukoissa muuten uskottavuus kärsii
Minulla on Svalan pakkashuppu/ balaclava ja tuulishorttsit... Molemmat hyvia.
Jos oikein muistan, niin he olivat aikaisin liikkeella hopealangan sekoittamisessa mukaan muihin materiaaleihin?
Jos oikein muistan, niin he olivat aikaisin liikkeella hopealangan sekoittamisessa mukaan muihin materiaaleihin?
Vaikka villakerrastot ei tosiaan ole liian kestäviä, niin kyllähän noita jo vuosikymmeniä on ollut myynnissä ja "buumi" ei liene ihan ohimenevä ilmiö. Jos lähden juoksu- tai hiihtolenkille, jossa ainakin itse hikoilen yleensä "riittävästi", päälle harvoin tulee villaa (vain jos on kunnon pakkanen -25...30). Muuten preferoin villaa sekä haju- että lämpösyistä (voi toki olla, että lämpö menee plasebonkin puolelle). Kauan sitten noita (devold, ullfrotte, svala ym) sain verrata enemmänkin ja silloin tuli devold-usko, varmaan noita on nykyään tasaveroisina moneen lähtöön. Peukaloaukko ennen oli bonus, nyt jo enemmän välttämättömyys, kun sormien lämmön kanssa ongelmia.
Eräät norskit (Mördren veljekset, ) suosittelivat 90-luvulla verkkopaidan (brynje,aclima yms) käyttöä villakerrastopaidan alla ja kun sitä kokeilin niin tykästyin suuresti. Vaikka itse villakerraston paita olisi märempikin niin verkko alla ei tuo sitä nihkeä kosteaa oloa eli jos joku ei tällaista yhdistelmää ole vielä käyttänyt niin suosittelen kyllä kokeilemaan.
Eräät norskit (Mördren veljekset, ) suosittelivat 90-luvulla verkkopaidan (brynje,aclima yms) käyttöä villakerrastopaidan alla ja kun sitä kokeilin niin tykästyin suuresti. Vaikka itse villakerraston paita olisi märempikin niin verkko alla ei tuo sitä nihkeä kosteaa oloa eli jos joku ei tällaista yhdistelmää ole vielä käyttänyt niin suosittelen kyllä kokeilemaan.
-
Metsän Omena
Olen kokeillut eri yhdistelmiä paljon kaikissa keleissä. Jos on vaativa reissu, niin on brynje eli ilmakerros aina alinna. Villaisia verkkoalusasujakin ollut monenlaisia, mutta olen aina lopulta palannut takaisin keinokuituiseen. Sen päällä joskus villaa, kunhan ei kiristä liikaa. Nyt viime päivinä ollut alinna taas perinteinen verkkobrynje, vetoketjupoolokauluksella ja housukoukuilla, myös lapasissa ja pipossa verkko. Vaatetuksen kannalta hankalat olosuhteet. Ensi viikolle luvattu taas kovempia talvipakkasia. Paikalliset pitävät täällä kokovartalokaapuja. Laskeskelin että ehkä viidet brynjet olen loppuunkuluttanut. Tosin verkkoalusasuhan tulee sitä ehjemmäksi, mitä enemmän se hajoaa. Reikien määrä vähenee...