SAREK!

kpa

Re: SAREK!

Viesti Kirjoittaja kpa »

Jokusen kerran olen Suorvan padolta lähtenyt Sarekiin ja viimeksi tänä talvena. Siinä tosiaan kannattaa nousta poroerotukselta Sluggajohkan suuntaan ja siinä menee heikohkosti merkattu reitti. On tainnut aina olla joko kelkan tai suksen jälkiä, joita seurata ja se nousu nousukarvoilla ahkio perässä ei ole mikään ylimaallinen, jos vaan pysyy tuolla reitillä. Reitti sopivasti osaa hakea säälliset nousukohdat. Mutta jos on paljon uutta lunta eikä reitistä tietoakaan niin hikeä on kyllä tiedossa. Viime ajat ongelma on kuitenkin ollut tuo lumen vähyys, eli varsinkin ylhäällä on joutunut katsomaan tarkemmin, mistä mennä, jos haluaa sääliä ahkion pohjaa.

Micke

Viesti Kirjoittaja Micke »

Uusimmassa Erä-lehdessä on juttu Sarekista. Lehti löytynee kirjastosta tai joistain lehtipisteistä. Ja joo, kuvat ovat ovat pitkälti mun kännykästä, kun ns "normaalizoomi" hajosi toisena päivänä. Viime keväinen reissu oli kokonaisuutena mahtava, mutta yksi myrsky-yö mahtui siihenkin.

Noi kotimaiset retkeilylehdet alkavat olemaan hieman veitsenterällä, jos aihe kiinnostaa, niin tilailkaa ihmeessä noita, kun vielä voi. Sitten kun noi menevät unholaan, niin mitään ei tule kipuamaan tilalle. Ehkä Latu ja Polku saa lisää tilaa, mutta printtimedian osalta taidetaan elää hieman veitsenterällä.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
honkamukka

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

Tuleepi tuo Erä-lehti vaihteeksi, kun näitä "hirmuhalpoja" tarjouksia rönsyineen on tarjolla.
Hiukan on ohentunut menneiltä ajoilta. Lukuoikeuksiakin on jaossa, eli tämä minua enemmän tiettömillä mailla kuleskeleva, kalasteleva poikani lueskelee muun ohessa.
Sarekissa hänkään ei ole ainakaan vielä käynyt, mutta aika vaativiakin jotoksia muissa merkeissä, tuntureilla ja jokivarsilla.

Ekaluokkalaisesta saakka, kuleskeli mukanani näillä tasaisemman maan ja vähän mäkisilläkin poronpoluilla ja tuntui tarttuvan.

Näitä osaavien ja pystyvien kulkijoiden matkantekoja on hieno lueskella ja eläytyä, kun itse on ollut aikarajoitteinen, mikä on myös rajannut kohteita. Nämä pienemmät virtavedet ovat olleet se minun juttuni. Toki ne Nuorttinkin jylhemmät jokilaaksot silloin joskus.
Vastaa Viestiin