Micro-SD korttien säilytys
-
Pate Teikka
Micro-SD korttien säilytys
Nämä minimaalisen kokoiset muistikortit on kyllä yksi riesa. Ne ovat niin pieniä, ettei niihin voi mitään kirjoittaa. Muovikotelot eivät ole ratkaisu. Miten olette saaneet pidettyä ne järjestyksessä?
Re: Micro-SD korttien säilytys
Itse käytän noita vain dronessa, "käytetyt" laitan "väärinpäin" koteloon. Luen lightroomiin noi "väärinpäin" olevat, en muita. Dronen kortteja on käytännössä pakko vaihtaa, kun hukkaamisen todennäköisyys on jotain muuta kuin kameran osalta. Mielummin hukkaan dronen, kuin dronen ja edellisen viikon kuvat.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
-
Pate Teikka
^ kaikki gps-kartat on olleet micro-sd -formaatissa jo pitkään. Vanhassa Colorado 300:ssa oli vielä iso SD-kortti, mutta se vehjes on jo ikivanha. Eli itselläni kyse on lähinnä karttakorteista, ja niitä on hyvinkin toistakymmentä. Käytännössä ainoa konsti on tökätä kortti gps:ään ja katsoa, että mikä kartta siellä on. Not good.
Mulla taitaa olla myös jossain noita micro-SD karttakortteja, ainakin Ruotsin Lappi ja Suomeen sitten useampi. En edes muistanut että noita oli joskus GPS käytössä.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Itse kysymykseen ei kokemusta. Merkkaisin ehkä vaan yhdellä tai kahdella kirjaimella jotka sitten aikaa myöten oppii tunnistamaan.
mutta 'asiaan':
Noustiin kerran jyrkkää lumista rinnettä kun vastaan tuli reppu. Muutamalla voltilla se ohitti meidät mitään sanomatta ja jatkoi matkaansa. Ylhäällä opittiin että se oli valokuvaajan reppu, ja myöhemmin kuultiin että kalusto repussa oli säilynyt ehjänä, mutta yksi SD-kortti kadonnut. Sitä oli kai hieman lohdutusmielessä etsittykin.
Tähän kertoi mukana ollut herrasmies kuinka toisaalla oli kisakuvaajan muistikortti täyttynyt eli oli joutunut kesken kaiken vaihtamaan uuteen, helikopterissa. Tietenkin täysi kortti oli tipahtanut, viidakkoon. Tässäkin tapauksessa kaverit yrittivät lohduttaa että jos vaan mennään porukalla etsimään niin voi se löytyäkin...
mutta 'asiaan':
Noustiin kerran jyrkkää lumista rinnettä kun vastaan tuli reppu. Muutamalla voltilla se ohitti meidät mitään sanomatta ja jatkoi matkaansa. Ylhäällä opittiin että se oli valokuvaajan reppu, ja myöhemmin kuultiin että kalusto repussa oli säilynyt ehjänä, mutta yksi SD-kortti kadonnut. Sitä oli kai hieman lohdutusmielessä etsittykin.
Tähän kertoi mukana ollut herrasmies kuinka toisaalla oli kisakuvaajan muistikortti täyttynyt eli oli joutunut kesken kaiken vaihtamaan uuteen, helikopterissa. Tietenkin täysi kortti oli tipahtanut, viidakkoon. Tässäkin tapauksessa kaverit yrittivät lohduttaa että jos vaan mennään porukalla etsimään niin voi se löytyäkin...
Neljä korttia Garminin GPSMap 64 s:ään ja kaikki ovat alkuperäisessä muovikotelossa.Täytyy vain muistaa laittaa oikeaan koteloon aina kun vaihtaa.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Kerran tippui kameran SD-kortti kokkokalliolle huomaamatta. Vähän etsittiinkin, mutta sillä erää ei löytynyt. Parin päivän päästä kortti tuli muun asioinnin yhteydessä kuriiripostina lahden toiselta puolelta. Kaikki omat kuvani olivat tallella ja kaupanpäällisinä jokusia muita...
Merkkaamisesta: Olen joskus merkannut karttatulosteiden kulmaan pienen ruudukon, josta olen mustannut ruudun, johon tuloste kuuluu valikoimassa. Micro-SD:lle mahtuisi ehkä yhdeksänruutuinen merkintä. Myös yhden kirjaimen koodi on hyvä, kun muistaa systeeminsä.
Merkkaamisesta: Olen joskus merkannut karttatulosteiden kulmaan pienen ruudukon, josta olen mustannut ruudun, johon tuloste kuuluu valikoimassa. Micro-SD:lle mahtuisi ehkä yhdeksänruutuinen merkintä. Myös yhden kirjaimen koodi on hyvä, kun muistaa systeeminsä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Kellaan ei
varmaankaan ole enaa indeksikortti-laatikoita tallella? Niitahan oli ennen joka tyopoydalla, puhelimen viereßa.
Tavallisen A4 muovikuoren alakulmat kun leikkaa sopivaan kokoon, niin
- niihin voi sopivalla tussilla kirjoittaa, ja
- sitten vaan kaikki G- jakolehden taakse.
Time Manager loota on turhan iso, mutta Time System zydeemin pienempi versio just passeli .
Harvemmin kaytetyille avaimille voi tehda saman tempun. Harvemman talon tai muun tilan nimi alkaa
G:lla
Tavallisen A4 muovikuoren alakulmat kun leikkaa sopivaan kokoon, niin
- niihin voi sopivalla tussilla kirjoittaa, ja
- sitten vaan kaikki G- jakolehden taakse.
Time Manager loota on turhan iso, mutta Time System zydeemin pienempi versio just passeli .
Harvemmin kaytetyille avaimille voi tehda saman tempun. Harvemman talon tai muun tilan nimi alkaa
Jos kortti ei ole kokomusta, niin sopivalla tussilla laittaa numerokoodin, josta tunnistaa mikä kortti on.
Itsellä kuvauskäytössä eri laitteissa. Etumerkki kirjaimella josta tietää mihin on suunniteltu ja sitten juokseva numero ja kuvaus järjestyksessä.
Gepsissä samalla tavalla, mutta riittää huomattavasti pienempi tallennustila. Gepsin kanssa voi tehdä niin että merkitsee muistiin mitkä kartat on milläkin numerolla olevassa kortissa.
Teräväjälkisellä tussilla saa hyvin tehtyä merkinnän vaikka Micro SD on pienikokoinen.
Kokomustaankin saa merkittyä. jos löytyy valkoinen / muuten erotuva väri tussissa.
Itsellä kuvauskäytössä eri laitteissa. Etumerkki kirjaimella josta tietää mihin on suunniteltu ja sitten juokseva numero ja kuvaus järjestyksessä.
Gepsissä samalla tavalla, mutta riittää huomattavasti pienempi tallennustila. Gepsin kanssa voi tehdä niin että merkitsee muistiin mitkä kartat on milläkin numerolla olevassa kortissa.
Teräväjälkisellä tussilla saa hyvin tehtyä merkinnän vaikka Micro SD on pienikokoinen.
Kokomustaankin saa merkittyä. jos löytyy valkoinen / muuten erotuva väri tussissa.