purje kajakkiin?
purje kajakkiin?
onko kukaan kokeillut moista härpätintä? Vois olla ihan kiva laiskalle melojalle...
Re: purje kajakkiin?
Olen kokeillut talvella luistimilla käyttämääni purjetta
https://twind.fi/AFS-WING-WILF
myös kajakin kanssa. Pyöreäpohjaisella Dag Miwokilla ei tule mitään ilman jotain köliviritystä. Junamaisella peräsimellisellä Aquarius Sea Emotionilla ihan hauska sopivassa tuulessa. Olen käyttänyt pelkkää purjetta ilman lisävirityksiä, ja se on hyvää keskivartalojumppaa. Sanoisin että rauhallinen melonta on leppoisempaa. Jos haluaa rentoutua pitäisi varmaan laittaa sivuponttoonit, mutta sitten purjehdus ei enää ole pieni lisä vaan itse tarkoitus.
Myötätuulipurjeita en ole kokeillut. Olen ajatellut että riittävän suora myötätuuli on turhan harvinainen tapaus, vaikka saattaisihan kapea kajakki kulkea reilusti sivuunkin tuulen suunnasta. Tuolla siipipurjeella voi himpun verran nousta tuuleen.
Puhallettavan siipipurjeen etu on että kunnolla kaatuminen ei ole vaara jos muistaa pitää purjeesta kiinni. Siinä on 20kg kelluttavuutta.
Edit: juuri kävin Espoonlahdella packraftilla purjehtimassa ja muistin miten puuskaista tuuli rantojen lähellä on. Kannattaa varautua siihen että päätyykin uimasilleen.
https://twind.fi/AFS-WING-WILF
myös kajakin kanssa. Pyöreäpohjaisella Dag Miwokilla ei tule mitään ilman jotain köliviritystä. Junamaisella peräsimellisellä Aquarius Sea Emotionilla ihan hauska sopivassa tuulessa. Olen käyttänyt pelkkää purjetta ilman lisävirityksiä, ja se on hyvää keskivartalojumppaa. Sanoisin että rauhallinen melonta on leppoisempaa. Jos haluaa rentoutua pitäisi varmaan laittaa sivuponttoonit, mutta sitten purjehdus ei enää ole pieni lisä vaan itse tarkoitus.
Myötätuulipurjeita en ole kokeillut. Olen ajatellut että riittävän suora myötätuuli on turhan harvinainen tapaus, vaikka saattaisihan kapea kajakki kulkea reilusti sivuunkin tuulen suunnasta. Tuolla siipipurjeella voi himpun verran nousta tuuleen.
Puhallettavan siipipurjeen etu on että kunnolla kaatuminen ei ole vaara jos muistaa pitää purjeesta kiinni. Siinä on 20kg kelluttavuutta.
Edit: juuri kävin Espoonlahdella packraftilla purjehtimassa ja muistin miten puuskaista tuuli rantojen lähellä on. Kannattaa varautua siihen että päätyykin uimasilleen.
Viimeksi muokannut akuusist, 24 Touko 2026 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: purje kajakkiin?
Muistan nähneeni videon kartion muotoisesta myötätuulipurjeesta, jonka naruja kajakissa istuva piti kädessään.
Tuossahan se onkin:
Näkyy olevan torissa myytävänä: https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/40972648
Tuossahan se onkin:
Näkyy olevan torissa myytävänä: https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/40972648
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Re: purje kajakkiin?
Hommasin vuosia sitten Kiinan kaupasta. Sillä ei tehnyt mitään ja lensi roskiin. Vaarallinenkin on narujen takia. Olisinko 100 m matkan hyötynyt siitä.
Re: purje kajakkiin?
En ole juuri kajakeilla melonut mutta jonkin verran purjehtinut kavereiden purjeveneissä gastina.
Näiden kokemusten perusteella voin todeta, että purje kajakissa ei tuo melojalle .muuta kuin haittaa. Nurin meno vaanii koko ajan, mikäli tuulee ja ellei tuule, niin mitä sillä purjeella silloin tekee?
Näiden kokemusten perusteella voin todeta, että purje kajakissa ei tuo melojalle .muuta kuin haittaa. Nurin meno vaanii koko ajan, mikäli tuulee ja ellei tuule, niin mitä sillä purjeella silloin tekee?
Re: purje kajakkiin?
Ei tuollaisen apupurjeen itse tekeminenkään mitään rakettitiedettä ole. Tekee samantien sen verran pienen, että apupurje ei lisää kaatumisriskiä, mutta antaa kuitenkin mahdollisuuden välillä lievässä myötätuulessa levähtää melomisesta.
Kanootissani oli joskus mastollinen apupurje, jolla oli mukava ottaa kyytiä sopivassa myötätuulessa.
Eipä lannisteta kokeilunhaluisia.
Kanootissani oli joskus mastollinen apupurje, jolla oli mukava ottaa kyytiä sopivassa myötätuulessa.
Eipä lannisteta kokeilunhaluisia.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
-
omat polut
- Viestit: 4721
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
Re: purje kajakkiin?
Koottavia rättikajakkeja aikoinaan myytiin oikein purjevarustuksella, ehkä vieläkin?
Muistin oikein, se on Klepper.
https://share.google/btYkJd1TaInFhVnTY
Muistin oikein, se on Klepper.
https://share.google/btYkJd1TaInFhVnTY
Re: purje kajakkiin?
Voisi tulla suru puseroon, jos esimerkiksi seilaisi Hangosta Haminaan.
Eiköhän tuollaisen virityksen kaada pienikin tuulen vire, jos se väärästä suunnasta puhaltaa.
Eiköhän tuollaisen virityksen kaada pienikin tuulen vire, jos se väärästä suunnasta puhaltaa.
-
omat polut
- Viestit: 4721
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
Re: purje kajakkiin?
Sama juttu kuin kaikessa melonnassa. Pitää olla etukäteen selvää miten selviää jos/kun kaatuu.
-
Metsän Omena
- Viestit: 3737
- Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58
