Eläinkohtaamisia kämpässä

Eräopas

Eläinkohtaamisia kämpässä

Viesti Kirjoittaja Eräopas »

Millaisia kohtaamisia vaeltajilla on ollut elävien eläinten kanssa kämpillä?

Kerronpa muutaman oman kohtaamisen tähän liittyen.

Eilen kävin eräällä autiotuvalla, joka on somasti saaressa ja lähellä rantaan. Osasin jo odottaa, että kuistin alta voi lähteä tukkakoskelo lentoon. Ja niin kävi, kuten kolmeviikkoa aikaisemmin kun kävin samalla kämpällä. Kuistin alla on tukkakoskelon pesä ja lintu koittaa sinnikkäästi saada hautomisen valmiiksi vaikkakin tulee välillä häirityiksi kävijöiden toimesta.

Nuorena poikasen olin Liinaharjan porokämpällä tammikuun pakkasen aikaan. Silloin 80 -luvulla oli myyrävuosi ja pikkuisia vipeltäjiä oli toki myös kämpillä. Olin iltasella syönyt iltapalaa ja nukkumaan laittaessa asettelin rinkan ritsille viereeni. Yöllä havahduin myyrän rapinaan. Ajattelin, että kyllä se kohta menee pois, mutta kun rapina vain jatkuin, tajusin, että myyrä on rinkassa. Ja siellähän se oli, rinkan alataskussa syömässä leipäpussista makoisaa ruisleipää. Sain idean. Otanpa myyrän kiinni (helpoa kun se ei pääse karkuun rinkasta) ja tungen sen tyhjään pulloon (joita riittää porokämpillä). Niinpä sitten minulla oli pari päivää elättinä harmaakuvemyyrä pullossa. Pois lähtiessä pullo piti särkeä, että myyrä sai vapautena takaisin.

Tapahtui Pyhävasan kämpällä. Kun oven aukaisi, niin sisältä lentää pelmahti telkkä joka lensi suoraan Kapsajokeen. Kävi ilmi, että lintu oli tullut savupiipusta sisälle mutta ei ollut enää osannut mennä takaisin. Se oli ollut ulosteista päätellen kämpän sisällä jo jonkin aikaa ja varmaankin vähintääkin janoinen kun lensi suoraan joelle.

Eläinten kohtaaminen kämpässä voi olla siis ihan hauska kokemus. :D
Viimeksi muokannut Eräopas, 04 Heinä 2026 12:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

hannes

Re: Eläinkohtaamisia kämpässä

Viesti Kirjoittaja hannes »

Käsivarressa, Urttashotelilla oltiin joku 25-30 vuotta sitten yötä.
Lavereilla nukuttiin, muttei siitä tullut mitään kun myyrät vipelsi jatkuvasti yli.
Heitettiin mysliä lattialle ja yöunet oli turvattu.
Syksyä oli joten ei enää telttaa viitsinyt yöllä alkaa laitteleen
Vastaa Viestiin