Kohtaamisia luonnossa.

Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

virveli kirjoitti: Mikä ihmeen etuoikeus muka ihmisellä on hirvieläimiin. Se oikeus kuuluu ennemminkin luonnonvarasille eläimile. Ni.
Oikeus- käsite liittyy ihmisten välisiin moraalinormeihin. Vain omista toimistaan vastuulliset yksilöt voivat olla ns. oikeussubjekteja. Eläimillä ei ole mitään oikeuksia. Kannattaa rakentaa argumentaationsa (Palokoro myös) ilman oikeus tai oikeutuskäsitteitä, jotka johtavat ihminen-luonto keskustelussa loputtomaan suohon.

Ilvekset saavat minunkin puolestani elellä ihan rauhassa.


Inarinjärvi kansallispuistoksi
Palokoro
Viestit: 552
Liittynyt: 07 Touko 2009 12:43

Viesti Kirjoittaja Palokoro »

George kirjoitti:
virveli kirjoitti: Mikä ihmeen etuoikeus muka ihmisellä on hirvieläimiin. Se oikeus kuuluu ennemminkin luonnonvarasille eläimile. Ni.
Oikeus- käsite liittyy ihmisten välisiin moraalinormeihin. Vain omista toimistaan vastuulliset yksilöt voivat olla ns. oikeussubjekteja. Eläimillä ei ole mitään oikeuksia. Kannattaa rakentaa argumentaationsa (Palokoro myös) ilman oikeus tai oikeutuskäsitteitä, jotka johtavat ihminen-luonto keskustelussa loputtomaan suohon.

Ilvekset saavat minunkin puolestani elellä ihan rauhassa.
Aika hienoksi menee. Ei ihan kuka tahansa uskallakaan kohta kommentoida. Pitäisi olla jotkut roomalaisen lakihistorian opinnot takana :shock:

Lentsikasta näkee Suomen yllä mitä ihminen on saanut aikaan. Ei siihen juristia tarvita. Pelkkää maatiaisjärkeä. Ei rajaton valta koskaan ole tuonut mitään hyvää. Vain rajatonta pahuutta. Eläimille pitäisi olla oma oikeusasiamies, ihan oikeasti.

Olen jostain syystä halukas vajoamaan epäilyksen ja kyseenalaistamisen suohon yhä uudestaan. Ja epäilemään auktoriteetteja. Heikomman puolustaminen on ihmisen parasta puolta? Ehkä ainoa olemisen "oikeutus"? Kyseenalaistakaa. Eläköön kieltävä kritiikki!
Avatar
Joonas Frisk
Viestit: 2119
Liittynyt: 04 Tammi 2007 18:56

Viesti Kirjoittaja Joonas Frisk »

Eilen radios juuri pakinoitiin, että ihmisille luonto on tärkeää, mutta luontoa ei saa olla liikaa.
- Ei liikaa ilveksiä, susia, hirvikärpäsiä, lunta, pakkasta, hellettä. Sadetta.

Ja tämä on tosi. :twisted:
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Joonas Frisk kirjoitti:Eilen radios juuri pakinoitiin, että ihmisille luonto on tärkeää, mutta luontoa ei saa olla liikaa.
- Ei liikaa ilveksiä, susia, hirvikärpäsiä, lunta, pakkasta, hellettä. Sadetta.

Ja tämä on tosi. :twisted:
Musta tuntuu, että olet nauttinut noista liikaa, enemmän kuin yhden ihmisen on luvallista kohtuudella kokea. Ainakin noita sääpuolen nautintoja voisit vähän rajoitella.:wink:
Avatar
raito
Viestit: 438
Liittynyt: 15 Syys 2009 10:40

Viesti Kirjoittaja raito »

Niinpä. Kumpiko on suurempi oikeus, katsella ja kuunnella vaiko tappaa ? Ensimmäinen tulee äidinmaidon mukana, tuleeko toinenkin ? Vai antavatko sen meille lajitoverimme eduskunnassa ? Itsepuolustus ja ravinnonhankinta...suotuisa suojelutaso :shock:
Tupasvilla
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Marras 2009 23:38

Viesti Kirjoittaja Tupasvilla »

Metsään on "lupa" mennä pyssyn kanssa, porukalla tai yksin, tuli saalista eli ei. Mutta entä jos vain kuleksit tai istuksit tulilla... Mitä ihmettä se siellä tekee? Varsinkin jos menet yksin ja etenkin jos olet nainen... Tosi outoa...
Avatar
virveli
Viestit: 195
Liittynyt: 22 Huhti 2008 10:20
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja virveli »

No älä - tosi outoa.

Onneksi sitä ei voi kukaan estää :D :twisted:
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

Lupa tai oikeus tappaa, nykyajan Suomessa pidän nälkäänsä tappamisen tarpeen mahdollisuutta aika marginaallisena, tappamisen himo ei tuu äidinmaidossa, se tulee ympäristön vaikutuksesta... :?

Mitä taas tulee näihin itsepuolustus tappoihin, jos tutkittaisiin esim. petoeläin kohtaamiset maastossa, pyssylliset kokevat tilanteen ihmeen usein uhkaaviksi, kun taas pyssyttömillä on paljon enemmän kohtaamisia, mutta uhkaavia tilanteita ei juuri nimeksikään, lähinnä ihmetellään ihastellen, sinnehän se lähti karkuun... :wink:

Valitettavasti metsiin on annettu liikkumisoikeus näille pelkästään luonnon tappotantereena hyödyntäjinä ja näkevänä... Monilta pyssysankareilta saattaapi jäädä mehtään lähtemättä, jos tussarin tukikeppejä oo kainalossa pönkittämässä, jos siellä tiedetään petoja liikkuvan... :P Kunnioitan kyllä luonnon arvot, eläimiä ja luontoa itsessään arvostavia metsästäjiä... Näihin oon törmännyt usein metsässä, eikä niillä oo tussari roikkunu alaalla vyötäröllä... 8)

Suomeen olis hyvä saada joku riittävän iso reservaatti, missä luonto pääsis luonnostumaan, ei metsästysoikeutta, ei moottoroidulla vehkeellä liikkumisoikeutta, siellä pitäis pärjätä vaan omilla avuillaan,kaikki kamat itse kannettuna, ei palkattauja kantajia, jne...
Maastossa on mukavaa!
hannes
Viestit: 11716
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Aika monet "luonnonkansat" elivät tasapainossa ympäristönsä kanssa (eivät kaikki) - vain se otettiin mitä tarvittiin.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

hannes kirjoitti:Aika monet "luonnonkansat" elivät tasapainossa ympäristönsä kanssa (eivät kaikki) - vain se otettiin mitä tarvittiin.
Joo, esim. kaloja koko järvellinen kertarykäyksellä. Tapahtuu vielä tänäkin päivänä. Esimerkkejä löytyy.

Mulle on alkanut tulla sellainen vaikutelma, että luonnonkansoista kertova kirjallisuus on aavistuksen saattanut romantisoida kuvaa.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

hannes kirjoitti:Aika monet "luonnonkansat" elivät tasapainossa ympäristönsä kanssa (eivät kaikki) - vain se otettiin mitä tarvittiin.
Aivan, homma toimi niin satoja, tuhansia vuosia... Jos luontoa ei osattu hyödyntää kestävästi, tuli lähtö... Niistä maisemista muualle, tai sitten tuli se lopullinen lähtö, tää jälkimmäinen olis ollu parempi vaihtoehto evoluution kannalta, jos se alkuperäinen lähtö tuli luonnosta johtumattomista syistä, elikkä tarkoitan luonnonriistoa ahneuttaan tai ymmärtämättömyytttään...
Maastossa on mukavaa!
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

rautu kirjoitti:
hannes kirjoitti:Aika monet "luonnonkansat" elivät tasapainossa ympäristönsä kanssa (eivät kaikki) - vain se otettiin mitä tarvittiin.
Joo, esim. kaloja koko järvellinen kertarykäyksellä. Tapahtuu vielä tänäkin päivänä. Esimerkkejä löytyy.

Mulle on alkanut tulla sellainen vaikutelma, että luonnonkansoista kertova kirjallisuus on aavistuksen saattanut romantisoida kuvaa.
Tuo on totta, monasti nojaudutaan vielä viimevuosisadan alun tutkimusmatkailijoiden aineistoon, niissä osassa on aika romanttinen ja väritetty näkökanta, syystä jos toisestakin. Faktoihinkin pohjautuviinkin joutuu nykyään suhtautumaan kriittisesti, koska niilläkin saattaa olla jokin tarkoitusperä jonkun taholta... :?
Maastossa on mukavaa!
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

Palokoro kirjoitti: Olen jostain syystä halukas vajoamaan epäilyksen ja kyseenalaistamisen suohon yhä uudestaan. Ja epäilemään auktoriteetteja
Tämä on terve ominaisuus jokaisella ihmisellä, niin pitää ollakin. Olen huomannut että mitä vanhemmaksi tulee sen enemmän alkaa kyseenalaistaa tiettyjä perinteisiä ajattelumalleja.
Joku viisas mies sanoi:
"Jospa tietäisit kuinka vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan"

Kyseenalaistaminen toisaalta velvoittaa ottamaan selvää asioista
Inarinjärvi kansallispuistoksi
Avatar
Tura
Viestit: 1525
Liittynyt: 20 Elo 2006 09:55

Viesti Kirjoittaja Tura »

rautu kirjoitti:Mulle on alkanut tulla sellainen vaikutelma, että luonnonkansoista kertova kirjallisuus on aavistuksen saattanut romantisoida kuvaa.
Joskus kauan sitten joku kaatoi viimeisen puun Pääsiäissaarella. Jäi vain kivipäät niitylle
jököttämään. Kaataja ei ollut ahne eurooppalainen riistäjä.

Tura, retkeilijäturisti
Avatar
Resupekka
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:51

Viesti Kirjoittaja Resupekka »

Tänään Porkkalassa hiihdellessäni törmäsin metsäkaurisperheeseen.

Taustalla Rönnskärin majakka.
Vastaa Viestiin