|
| |
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Korpijaakko 15.11.2009 23:18
| Eräkulkuri kirjoitti: |
Hämmästyneenä olen katsellut noita linkitettyjä kuvia ja ihmetellyt kuinka korkeaksi kuormattuja tötteröitä ovat nuo ahkiot. Yleinen mielipide tuntuu olevan se, että ahkioreissulle otetaan mukaan runsaasti rompetta, koska "ahkiossahan tavarat ei paina paljon mitään". No, lopputulos on juuri tuo eli korkea ja epävakaa ahkio. Esimerkiksi Savotan pulkkaa on moitittu liian pieneksi ja tottahan se on, että liian suurella tavaramäärällä se on kiikkerä vedettävä.
- -
|
Tässä ollaan mielestäni oikeilla jäljillä. Pienikin ahkio vetää aika helposti 200 litraa tavaraa, isompi rinkka vetää noin 100 litraa, joten kyllä tilan pitäisi riittää ahkiossa. Vaikka kuorma kasvaisikin esimerkiksi usean solumuovimakuualustan vuoksi, eivät ne kevyinä ahkion päällä muuta painopistettä merkittävästi. Niiden haittavaikutus tuntunee lähinnä kovassa sivutuulessa. Tämä saattaa osaltaan luoda visuaalista vaikutelmaa korkeaksi pakatusta tötteröstä.
Ahkioon kyllä tulee helposti pakattua paljon tavaraa, koska ei se siellä paljoa paina - ainakaan hyvällä kelillä. Oman ahkionsa, kuten muidenkin varusteidensa, rajat on kuitenkin hyvä tuntea ja käyttää niitä sen mukaan, jos se vain on mahdollista. _________________ Kauemmas kaikesta, lähemmäs itseä. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Outoja olioita 15.11.2009 23:28
| Korpijaakko kirjoitti: |
| Oman ahkionsa, kuten muidenkin varusteidensa, rajat on kuitenkin hyvä tuntea ja käyttää niitä sen mukaan |
Mieluummin on valittava ahkio mieltymysten ja tarpeiden mukaan kuin yritettävä sovittaa mieltymykset ja tarpeet ahkion mukaan.
Kaikenlaisia kilorajoja voi asetella, mutta ei niistä onnellisen vaelluksen perustaksi ole eivätkä kaikki vaellukset ole samanlaisia. Suuri ahkio taipuu pieniin tarpeisiin mutta pieni ei taivu suuriin tarpeisiin. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
IkiHonka 16.11.2009 1:04
| Outoja olioita kirjoitti: |
| Kaikenlaisia kilorajoja voi asetella, mutta ei niistä onnellisen vaelluksen perustaksi ole eivätkä kaikki vaellukset ole samanlaisia. Suuri ahkio taipuu pieniin tarpeisiin mutta pieni ei taivu suuriin tarpeisiin. |
No hommaa sitten se suuri ahkiosi ja elä onnellisena elämäsi loppuun saakka... _________________ "Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
TiMoKo 16.11.2009 8:07
| Korpijaakko kirjoitti: |
Vaikka kuorma kasvaisikin esimerkiksi usean solumuovimakuualustan vuoksi, eivät ne kevyinä ahkion päällä muuta painopistettä merkittävästi. Niiden haittavaikutus tuntunee lähinnä kovassa sivutuulessa. Tämä saattaa osaltaan luoda visuaalista vaikutelmaa korkeaksi pakatusta tötteröstä.
|
Juuri tästä näin hauskan esimerkin jo vuosia sitten. Pariskunta pakkasi ahkiota ja tavoitteena oli että molempine ahkiot näyttävät pakattuna ulkoisesti samannäköiseltä. Vaimon ahkioon pakattiin kaikki keveä tavara, mm. retkipatjat yms.
Kukaan ulkopuolinen ei voi arvioida ulkonäön perusteella kuorman painoa tai sen painopistettä. _________________ Taallast kaabmaga jare vadse |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
abumatic 16.11.2009 10:22
| Eräkulkuri kirjoitti: |
| Mihin on unohtunut se gramman viilaus talvireissuilla, kun rinkan painosta ja sen koosta on täällä fiilattu vaikka kuinka? Lienee puutteita erätaidoissa, ellei pärjää 1-2 viikon talvireissulla alle 30 kilon varustuksella ahkio mukaan luettuna. Itse olen ainakin siihen pystynyt ja ahkioon lastatun kuorman merkityksen kyllä huomaa, kun puskee yksin upottavassa umpihangessa. |
Jos yövytään kämpissä, jolloin pulkassa on loue, pieni kirves ja saha hätävarana, on hyvin helppo päästä mainittuihin kiloihin. Jos taas yövytään teltassa, jota lämmitetään keittimellä, tulee painoa noin 10 kiloa enemmän. Onko silloin puutetta erätaidoista? _________________ Kom och ät konserverad gröt! |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Eräkulkuri 16.11.2009 11:35
| abumatic kirjoitti: |
| Jos taas yövytään teltassa, jota lämmitetään keittimellä, tulee painoa noin 10 kiloa enemmän. |
Tuo pitänee paikkansa, jos yksin kuskaa kaiken tarvittavan kuorman. Jos ryhmässä on kaksi tai useampi raavasta urosta jotta varusteet voidaan jakaa tasaisesti kaikkien kesken, pitäisi päästä alle tuon mainitsemani 30 kilon per nuppi. _________________ Elämä opettaa, nimittäin eräelämä |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Pekka 16.11.2009 12:42
| Lainaus: |
| Jos taas yövytään teltassa, jota lämmitetään keittimellä, tulee painoa noin 10 kiloa enemmän. |
Ja jos pilkitään, kaira + muut romppeet. Taas muutama kilo lisää. Mulla on talvella n. 40 kg tavaraa. Eipä se ihmeemmin ahista. Paitsi jos ei tule kalaa ja sataa räntää. _________________ Kun eksyn, lähden kotiin. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Korpijaakko 16.11.2009 12:43
| Outoja olioita kirjoitti: |
Mieluummin on valittava ahkio mieltymysten ja tarpeiden mukaan kuin yritettävä sovittaa mieltymykset ja tarpeet ahkion mukaan.
- -
|
Toki, toki, mutta kai ne isonkin ahkion rajat pitää tuntea ja käyttää niitä sen mukaan? Rajat on olennaista tietää jo varunteiden valintaa tehdessä. Esimerkiksi vaikka se minkälaisella kuormalla rinkan kantolaite on vielä mukava tai missä lämpötilassa makuupussissa on vielä mukava nukkua. Joskus ei tietysti voi tai ole järkevää pysyä turvallisten ja mukavien rajojen sisäpuolella, mutta sekin tilanne on hyvä tiedostaa tietämällä rajat.
- - -
Aloin miettiä tuota Eräkulkurin 30kg painorajaa, koska sehän sisälsi siis ahkion. Tuollainen vähän isompi ahkio vetolaitteineen painaa helposti esimerkiksi 8kg. Tästä jää 22kg muuhun, josta 14vrk reissulla ruokaa on esim. 0,8kg*14 = 11,2kg. Tästä jää n. 11kg muulle tavaralle. Tyypillisen talviteltan voisi olettaa painavan esim. 4kg, makuupussin 3kg ja alustojen 1kg. Jää 3kg keittimelle, polttoaineilla, vaihtovaatteille ja muille välineille. Varmaan mahdollista, mutta ei ihan helppoa. Jaettaessa paino kahden, kolmen hengen kesken saadaan teltan, keittimen ja muutaman muun varusteen paino /hlö kyllä alemmas.
Toisaalta, en itse kannata keinotekoisia painorajoja (vrt. amerikkalaiset grammanviilausluokitukset L, UL, SUL, XUL...), vaan painorajan - jos sellaisen asettaa - tulisi perustua omaan kokemukseen ja tarpeeseen. _________________ Kauemmas kaikesta, lähemmäs itseä. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Tomi M 16.11.2009 14:50
Minulla on kokemuksia HIT:n ahkiosta. Kahtena talvena olen kiskonut Pikku Hittiä. Välillä kyydissä on ollut lapsi ja välillä viikon vaellusvarusteet. Ahkioni on hiilikuituinen ja suksenpohjamuovisella pohjalla varustettu.
Pidän erinomaisia liukuominaisuuksia ahkion parhaana puolena. Miten ihmeessä kukaan ei aikaisemmin ole keksinyt laittaa suksenpohjaa ahkioon? Voin vain ihmetellä. Jos Retki-lehti joutui testissään lisäämään HITtiin painoa vertailutuloksen saamiseksi, niin kai se jotain kertoo. Näin aikoinaan tekstin tulkitsin.
Peruspaketti toimii. Sokkakiinnitykset eivät ole joka tilanteessa helppokäyttöisin, mutta ainakin pysyvät hienosti kiinni. Ja ainahan retkivehkeitä on kiva itse viritellä mieleisiksi. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
weke 16.11.2009 18:49
| On ollut joskus mielessä, että pitäisköhän järjestää ahkioiden testaustapahtuma. Hommahan voisi mennä jotenkin niin, että täällä sovittaisiin aika ja paikka, johon jokainen saisi kiikuttaa oman parhaan ahkionsa toisten testattavaksi. Mukaan pääsisivät myös omatekemät. Arviointiin voitais luoda tietyt säännöt ja raportointi tapahtuisi tässä foorumissa julkisesti. Tämän ajatuksen saa julkisesti tyrmätä, mutta oikeasti voisi olla myös aika mielenkiintoista. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Heksa 16.11.2009 19:13
| weketable kirjoitti: |
| On ollut joskus mielessä, että pitäisköhän järjestää ahkioiden testaustapahtuma. |
Tapaamisessa? Jos tulen paikalle (Salamajärvellä en olekaan vielä käynyt...) niin perusmallin pikku-HIT tulee mukaan. Tosin itseäni ahkion ominaisuuksien testailu kiinnostaa yhtä paljon kuin rinkka/rosna tai vaelluskenkä/saapas-vertailut.  |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
hannes 16.11.2009 21:30
Vinkatkaa joku mistä sitä suksenpohjamuovia kannattaa ostaa. Googlasin jo kyllä mutta jollain voi olla parempaa tietoa.
Tuota HiTin etuosaa voisi matkia vaikka muuten tekisin kotikonstein JR27 mallia. Laidat vesivaneerista niin olisi helppo tehdä se nouseva nokka.
ps. Löysin siis googlen kautta lähinnä valmiita suksenpohjamuovi-tuotteita moottorikelkkoihin, en itsemutoiltavana levynä tms. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Re: Kokemuksia HIT-ahkioista? |
Ierikka 20.11.2009 14:21
Minulla on ollut nyt muutaman vuoden iso Hit kokosuksenpohjamuovilla. Kokemuksia on Perämereltä, Inarinjärveltä, Korvantunturin suunnalta ja viime talvelta Vienankarjalan suurilta soilta. Aikaisemmin olen vetänyt joitakin lasikuitu- ja vaneriahkioita sekä pikku hittiä. Luulenpa, että nyt minulla on loppuelämäni ahkio kotivarastossa.
Perämerellä vetelin pääasiassa hangessa ja ahtojäitä vastaavissa oloissa laivaväylän ylityksissä. En saanut edes isojen möykkerikköjen seassa kaatumaan suhteellisen korkeasti pakattua ahkiotani.
Inarinjärvellä olot vaihtelivat, oli hankea, oli upottavampaakin. Ja koko ajan suuri hit tuli takana miltei huomaamattomasti. Korvatunturin suhteen olin hieman epäileväinen, mites iso mahtaa taipua metsässä kelkkaurien ja latujen ulkopuolella. Ja toimihan se. Pari kertaa taisin saada ahkion osumaan ohitettavaan puuhun. Valjaat toimivat hyvin niissäkin olosuhteissa, vaikka ne eivät olekaan yhtä tarkat ohjattavat kuin Paljakassa.
Vienankarjalan soilla ahkio tuli perässä lähes huomaamatta.
Olen laiska pakkaaja ja otan mielelläni mukaan kaiken mitä luulen tarvitsevani. Painoa on ahkiossa ollut 50-70 kg välillä. Olen pitänyt ahkion päällä telttaa puolivalmiina kepit vain puolivälistä taitettuna. Laitan yleensä ahkioon ruokatarvikkeet ja muut tarvikkeet kahteen suureen (50-60 cm x 30-40 cm x 30 cm) läpinäkyvään muovirasiaan ahkion pohjalle, sitten niiden viereen bensakeittimen laatikon ja loput romppeet sinne tänne sen pahemmin suunnittelematta. Ja kaikki mahtuu.
Kaikkein parasta Hitissä on sen luisto-ominaisuudet. Niitä ei voi käsittää, ennen kuin pääsee kokeilemaan ahkiota. Olen hoikkarakenteinen ja hitin avulla voin nauttia raskaallakin kuormalla talvivaelluksella kulkemisesta. Pystyn keskittymään ottamaan valokuvia ja illan saapuessa olen aikaisempaa vähemmän väsynyt. Ja tarvittaessa voin vielä voidella ahkion pohjan.
[quote="Korpijaakko"]Ahkiot ovat tällä talvivarustepuolella ehkä yksi eniten keskusteltuja aiheita, mutta halusin huomiota asialle, joten avasin uuden ketjun.
Ainakin Reissu-Pete on kertoillut foorumilla hyviä kokemuksia HIT Thule -ahkiosta, mutta kaipaisin käyttökokemuksia noista tavallisemmista malleista eli isosta tai pienestä HITistä, suksenpohjamuoveilla tai ilman. Ja ehkä tavallisemmassa käytössä eli lähinnä Lapin tunturialueilla. Erityisesti kiinnostaa myös uusi vetojärjestelmä jos jollain olisi siitä jo kokemusta. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
peesu 21.11.2009 22:43
Itsellä on ollut yhden talven käytössä iso-hit suksenpohjamuovilla. Tein sillä viikon Sarekinsurauttelun ja hinailin muksuja metsissä ja laduilla.
Umpisessa laite on aivan jumalisen ihana omasta mielestäni. Verrattuna niihin pulkkiin, mitä aiemmin olen vetänyt. Nousee hangen päälle käännöksissä ja kanttaa lumessa. Liukuu hyvin, kokonaiskulkuvastuksen pienuus oli erittäin lämmin yllätys. Muksutkin ihastui umpismöyrintään lappeiden alla. Koska itse olen aina käyttänyt ahkiota laaksojen kulkuun tai pitkien etäisyyksien kulkuvälineenä tasaisilla tunturiylängöillä, olen ollut laitteeseen erittäin tyytyväinen. Tasaisella HIT toimii kovallakin pinnalla hienosti, liukuminen on aina kevyttä. Latu-uraan sopii ahkion jalakset, mikä mahdollistaa latuhiihdonkin melko jouhevasti. Tavaraakin mahtuu komeasti. Korkeakin lasti on umpisessa jouhevan vakaa.
Luistelu-urien "latuhiihto" ja avotunturin vinorinteen kulku eivät ole yhtä mukavia kuin esim. pikku fjellpulkenissa - mutta jälkimmäinen on taas karsea frisbee umpisessa HIT:iin verrattuna. Pohja luistaa Hitissä kovalla vinorinteellä hyvin sivullekin päin. Jäällä perä hiukan heittelee. Mutta tämä ahkiohomma on vähän niin kuin sukset ja kajakitkin - täytyy päättä mitä laitteelta haluaa.
Kaikissa oloissa tällä vehkeellä pärjää tarvittaessa- selkeästi vahvin alue on raskaan lastin vienti raskaassa kelissä!! _________________ Petri |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
sirius 23.11.2009 21:58
kun noin kovasti kyseltiin kokemuksia hit ahkioista niin pitipä itselläkin oikein rekisteröityä käyttäjäksi
kokemusta hit ahkioista on viime keväiseltä huippuvuorten reissulta jossa olimme 11 vrk maastossa. ennen reissua ahkio valinta mietitytti kovasti. opiskelijabudjetilla kun oltiin liikenteessä niin varaa ei ollut uutta ahkiota ostaakaan. ja liian moni taho ei ahkiota vuokraile. kun valinnan varaa ei liikaa ollut niin suuntasin katseeni hitin vuokra ahkioihin vaikka retkilehden testissä melkoisen lohduttoman kuvan vetojärjestelmästä välittyikin. soittelin hit firmaan niin sorvattiin mulle vuokrapaketti joka koostui iso hit ahkiosta joka oli suksenpohjamuovi tekniikan yksi kehitysversioahkio jossa suksenpohjamuovia oli jalasten välissä, ei itse jalaksissa, aisoista jotka oli päällystetty jollain ihme lujitesukalla että kestäisi paremmin, tavalliseen sähköputkeen verrattuna tuntuma oli että olisi ollut huomattavasti kestävämmän oloinen, ja vetovaljaista jotka taisivat olla vielä prototyyppi asteella, lakkasuolla oli kuulemma etelänapa vaelluksellaan samanlainen käytössä. no niin, puhelinsoiton jälkeen pääsin vähän luottavaisemmin matkaan.
täytyy sanoa että reissun aikana positiivisesti ahkiosta yllätyin. netistä kun jotenkin oli saanut kuvan että ainut ja oikea ahkio on fjellpulken. mutta osataan sitä suomessakin. vaelluksellamme oli ahkiota joka lähtöön. suurimmalla osalla oli käytössään fjellpulkenit. yhden vaelluskaverin kanssa vaihdettiin päiväksi ahkiota että saisi kokeilla vetotuntumaa muillakin peleillä. kaverin ahkio oli elämää ja hiihtokilometrejä nähnyt fjellpulken. jotenkin alkoi päivän aikana kovasti ärsyttämään fjellun aisojen jousitus kun se perässä rytkytti ja rytkytti. en tiedä teinkö kärpäsestä härkäsen mutta tuo jousituksen pomppiminen häiritsi kovasti. jotenkin mieltyin hitin vetosysteemiin. ahkio oli jotenkin ikäänkuin osa sinua ja se kiltisti seuraili perässä. vähän hankala selittää, pitäisi itsellä kokea. lieneeköhän nuo vetovaljaat ja vahvistetut aisat vielä kehitysasteella vai jo myynnissä vai thule-sarjaankohan nuo kuuluisi? tuon kokeilupäivän aikana viimeistään hälveni kuva että hitin vetosysteemi olisi jotenkin huono, päinvastoin. toki kaverin fjellu oli vanha, mutta kun uudempia fjelluja katteli niin samalta vetojärjestelmä päällepäin näytti.
aisoissa jotka mulla oli käytössä olivat nekin siinä mielessä vielä kokeiluasteella että niihin tuli mukaan sellainen muovilevy jonka sai aisojen väliin kumirenksuilla kiinni. eli järjestelmä oli muutettavissa nopeasti ristikkäisvedoksi tai suoralla aisoilla olevaksi. ei kuulosta kovin toimivalta peliltä mutta yllättävän pitävä ja toimiva ratkaisu se oli. vedin koko matkan suorilla aisoilla ja välilevy pysyi reissun aikana kiltisti paikoillaan. tuonne avomaastoon suorat aisat olivat omiaan niin jäi kokeilematta ristikkäisveto, mutta kiva idea jos vaihtelevissa paikoissa menee niin tuo oli kyllä nopsaan vaihdettavissa ristikkäiseksi.
ainut huoli reissun aikana mulla oli että mitenkähän ahkio toimii sivurinteessä. muutaman kerran reissun aikana tuli tilanne että noin sadan metrin matka piti sivurinteessä mennä ja ainaskin ne pätkät pääsin ongelmitta. joskin lumi upposi muutamien senttien verran ettei aivan kova sivurinne ollut. että en silti vielä uskaltaisi kirkossa kuuluttaa että menee moitteetta sivurinteet.
että kaikenkaikkiaan tyytyväinen olin. jos mulla ois rahaa laittasin tuollaisen hit mid thulen mutta kun ei oo niin ensi keväälle reissuun sama vuokra peli. samaa ehdottaisin korpijaakolle;
voihan sitä vuokrata tai lainata ahkion niin ei tartte tonnia laittaan vehkeisiin kiinni ja sitten huomata että paska oli. joku kyselikin että miten reissu pete vielä kehittelisi ahkiota vai joko on täydellinen peli. olisi tosiaan mukava kuulla mietteet. |
|
| Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|