|
| |
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Puukeitin |
jänkkääjä 26.02.2009 12:23
Tuossa tämänkin tekstin vieressä mainostetaan tällaista puukeitintä:
http://www.riheda.net/
Ihan vain mainosmiehen puheen perusteella vaikuttaa mielenkiintoiselta tuotteelta. Mutta onko kenelläkään kokemuksia tai muita näkemyksiä asiasta? Hinta on kuitenkin sen verran kova, että ihan vain kannatusmielessä tai ekologisena vitsinä ei sitä viitsisi ostaa. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
karskinen 26.02.2009 12:51Vieras
|
Kokemusta ei tuosta ole. Bushbuddy:a olen syksyn ja talven mittaan testaillut. Hangesta otetuilla koivuista pudonneillakin risuila sopan saa tehtyä, vaikka teho jää aika heikoksi.
Yksi iso ero ainakin on: Künzi on yksikerroksinen ja Bushbuddy kaksikerroksinen. Puskaveikko toimii oikein käytettynä puukaasuttimena, mutta Künzi tuskin yksikerroksisena helposti näin tekee. Puskaveikosta ei tule kuumia kekäleitä ulos ja sen voi siirtää, vaikka siinä olisi tuli. Kevyempi puskaveikko on niin ohutta peltiä, että sitä joutuu varomaan. Künzi:a tuskin tarvitsee varoa, sen jo painokin kertoo.
Kumpikin on varmuudella herkkä tuulelle.
Voisin tuollaisen tilata ihan koemielessä, mutta painoa on liikaa, tekisivät ohuemman. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Turvekammi 26.02.2009 14:08
| Onko joku tehnyt tällaista itse esim. 0,75 pellistä? |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
jaakko33 26.02.2009 14:43
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Ursus 26.02.2009 14:56
Heh - näkyy ranskan poika värkänneen jokseenkin samanlaisen kuin itsekin, eli puukeittimen, jossa voi käyttää myös spriipoltinta :)
Vanhasta säilykepurkista sen siis tekee kuka hyvänsä. Turha on montaa kymppiä laittaa ostokseen, jos ei sitten arvosta niin paljoa kokoontaittamismahdollisuutta. _________________ Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ... |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Mahtikissakeitin 26.02.2009 15:26
| karskinen kirjoitti: |
| Bushbuddy:a olen syksyn ja talven mittaan testaillut. |
Itsetehdyt risukeittimet samoin kuin Kuenzi ovat laatikoita, joissa on reikiä pohjassa ja sivuilla. Bushbuddyn idea on kuitenkin jalostettu pitemmälle. Osaatko sanoa, onko BB:N rakenteesta käytännön hyötyä? Oletko verrannut sitä esimerkiksi itserei'itettyyn säilyketölkkiin?
Hintaa Bushbuddyllä on rohkeasti, joten kaikkien ostajien on sitä pakkokin kehua. Olisi kuitenkin paljastavaa nähdä vertailutietoa erilaisista risukeittimistä. Puun kulutus, kostean puun palaminen ja teho ainakin kiinnostavat. _________________ Mahtikissakeittelijä tarjoaa - tänään vain kissanruokapurkin hinnalla: http://jwbasecamp.com/Articles/SuperCat/index.html |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Metsän Omena 26.02.2009 16:12
Puukeittimellä kaiketi haeskellaan puun tehostettua polttamista ja avotulen teon kiertämistä. Samalla ihannoidaan keveyttä ja yksinkertaisuutta. Mutta mikä onkaan sitten oikeastaan todellinen ero pieneen hallittuun avotuleen. Jos laillisesta ja kattilan tuennallisesta näkökulmasta ei oteta edellistä huomioon niin pienillä risutulilla keittää sulanmaan aikaan jälkiä jättämättä ruokansa siinä missä erilaisilla pöntöilläkin. Tarvitaan siis vain kattila, jossa on sanka kivettömien maiden keitinselkää varten.
-Olen erilaisia käpykeittimiä kokeillut.
Viimeinen muokkaaja, Metsän Omena pvm 26.02.2009 16:24, muokattu 1 kertaa |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
kimski 26.02.2009 16:23
Itselläni on kokemusta Künzista vain muutaman keittokerran verran tällä hetkellä. Painava kyllä, mutta kestävä, sekä menee näppärän kokoiseksi taiteltuna. Mukana tulleet Esbit sytytyspalat takasivat varman syttymisen ja perään laitoin hivenen jäisiä sormen mittasia/paksuisia puupalikoita. Suurinpiirtein viiden minuutin paikkeilla vesi kiehui (~vajaa litra)
Jatkossa koitan olla tarkkana kuinka paljon annostelee polttopuuta, sillä kunnolla syttyessään jouduin ottamaan hivenen takapakkia louteen sisäpuolelle, että kulmakarvat säästyisi. Tehoa siis tarvittaessa riittävästi.
Alustanhan kannattaa olla sitten kohtalaisen tasainen, ettei mene turhaksi säätämiseksi. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
karskinen 26.02.2009 16:45Vieras
|
| Metsän Omena kirjoitti: |
| Puukeittimellä kaiketi haeskellaan puun tehostettua polttamista ja avotulen teon kiertämistä. Samalla ihannoidaan keveyttä ja yksinkertaisuutta. Mutta mikä onkaan sitten oikeastaan todellinen ero pieneen hallittuun avotuleen. |
Periaattellista eroa ei tietenkään ole. Puu otetaan sekä risutulien, että risukeittimen tapauksessa luonnosta. Tuhka jää luontoon, eikä sitä oteta mukaan. Jälkien määrä on taidoista kiinni.
Itse olen kuitenkin löytänyt suojatusta palotilasta etua: pieni risumäärä riittää pitämään palotilan kuumana, jolloin paloa on helppo pitää yllä lisäämällä pientä risua.
---------------------------------------------------------------
Olen tehnyt myös säilyketölkistä risukeittimen. Se toiminut kovin hyvin. Pitää ottaa mallia puskaveikon mitoista ja tehdä uusi yksikerroksinen pönttö vertailua varten. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
karskinen 26.02.2009 16:53Vieras
|
| Mahtikissakeitin kirjoitti: |
| ...Hintaa Bushbuddyllä on rohkeasti, joten kaikkien ostajien on sitä pakkokin kehua. Olisi kuitenkin paljastavaa nähdä vertailutietoa erilaisista risukeittimistä. Puun kulutus, kostean puun palaminen ja teho ainakin kiinnostavat. |
Tämä on katkeroitunut ja kyyninen näkemys. Hinnan suuruus on riippuvainen arvioijan rahamassin paksuudesta. Oma massini kestää sen, että totean Bushbuddyn paskaksi, jos se mielestäni sellainen on. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Mahtikissakeitin 26.02.2009 17:02
| Tämä on katkeroitunut ja kyyninen näkemys. |
Ei siinä katkeruutta ole. Yleisesti näet tiedetään, että sisäisiä ristiriitojaan lieventääkseen monet ihmiset sovittavat kokemuksensa ja havaintonsa sillä tavoin yhteen, ettei sisäinen jännite stressaisi liikaa. Tällöin arvio vääristyy.
Esimerkiksi putki- vastaan rosnarinkka taistelussa ei ole usein tai aina kysymys tuotteiden objektiivisesta arvioinnista vaan oman valinnan puolustamisesta. Ihmiset saavat mielihyvää siitä, että kokevat valinneensa oikein. _________________ Mahtikissakeittelijä tarjoaa - tänään vain kissanruokapurkin hinnalla: http://jwbasecamp.com/Articles/SuperCat/index.html |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Metsän Omena 26.02.2009 17:37
| Puukeittimellä kaiketi haeskellaan puun tehostettua polttamista ja avotulen teon kiertämistä. Samalla ihannoidaan keveyttä ja yksinkertaisuutta. Mutta mikä onkaan sitten oikeastaan todellinen ero pieneen hallittuun avotuleen. |
Periaattellista eroa ei tietenkään ole. Puu otetaan sekä risutulien, että risukeittimen tapauksessa luonnosta. Tuhka jää luontoon, eikä sitä oteta mukaan. Jälkien määrä on taidoista kiinni.
Itse olen kuitenkin löytänyt suojatusta palotilasta etua: pieni risumäärä riittää pitämään palotilan kuumana, jolloin paloa on helppo pitää yllä lisäämällä pientä risua.
---------------------------------------------------------------
Olen tehnyt myös säilyketölkistä risukeittimen. Se toiminut kovin hyvin. Pitää ottaa mallia puskaveikon mitoista ja tehdä uusi yksikerroksinen pönttö vertailua varten. |
Kivisellä alueella kivistä kallistaa myös tehokkaan suojatun palotilan. Siellä missä kiviä ei ole, löytyy yleensä tuulensuojaa. Ajattelin vain. Olen myöskin yrittänyt seurata sivusilmällä välineiden mahdollisuuksia ja puukeittimien kokeilu osui kohdalleni aikanaan. Ymmärrykseni mukaan haet kuitenkin melko absoluuttista tapaa vaeltaa, jolloin myös pelkkä kattila-lusikka linja kannattaa pitää muistissa. Tätä ei pitäisi sanoa, mutta sanottakoon; varpiokasvien öljyt palavat kuumasti sielläkin missä puuvartisia ei ole. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
karskinen 26.02.2009 17:39Vieras
|
| Mahtikissakeitin kirjoitti: |
| Tämä on katkeroitunut ja kyyninen näkemys. |
Ei siinä katkeruutta ole. Yleisesti näet tiedetään, että sisäisiä ristiriitojaan lieventääkseen monet ihmiset sovittavat kokemuksensa ja havaintonsa sillä tavoin yhteen, ettei sisäinen jännite stressaisi liikaa. Tällöin arvio vääristyy.
...
Ihmiset saavat mielihyvää siitä, että kokevat valinneensa oikein. |
Tällaisen keskustelupalstan tarkoitus viihteen tuottamisen lisäksi on takoa totuus esiin. Joskus tulee takkiin, joskus ei. Vastaan väittämisen tarkoitus on tuoda esiin pitäviä perusteluja. Näin voi itse löytää omista tavoistaan toimia korjattavaa. Itse kirjoittelen tänne testatakseni ajatuksiani. Yksin tai samanmielisten kanssa marinoituessa uudet ajatukset jäävät saamatta. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
karskinen 26.02.2009 17:43Vieras
|
| ...Kivisellä alueella kivistä kallistaa myös tehokkaan suojatun palotilan. Siellä missä kiviä ei ole, löytyy yleensä tuulensuojaa. Ajattelin vain. Olen myöskin yrittänyt seurata sivusilmällä välineiden mahdollisuuksia ja puukeittimien kokeilu osui kohdalleni aikanaan. Ymmärrykseni mukaan haet kuitenkin melko absoluuttista tapaa vaeltaa, jolloin myös pelkkä kattila-lusikka linja kannattaa pitää muistissa. Tätä ei pitäisi sanoa, mutta sanottakoon; varpiokasvien öljyt palavat kuumasti sielläkin missä puuvartisia ei ole. |
Matka alastomaksi on vähittäinen. Luopuminen ei voi olla kertakaikkista, vaan se tapahtuu kulloinkin oikealta tuntuvien välivaiheiden kautta. Liha on hidas oppimaan. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
jaakko33 26.02.2009 17:45
Puukeittimen palotila on aika pieni eikä siinä ole kunnon hormia palamiskaasuille. Peltiseinän luulisi heijastavan osan lämpösäteilystä takaisin, mikä helpottaa tulen pitoa. Pohjassa oleva ilman otto auttaa hapettumista. Pohjan lämpöä eristävä vaikutus tuskin on kovin olennainen - paitsi märällä alustalla.
Toki tulipaikan voi rakentaa myös paikanpäällä kivistä. Oma retkeilykokemukseni ei riitä neuvomaan tässä asiassa, vaikka olen tuollaista peltikeitintä kokeillut. |
|
| Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|