|
| |
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Takkia hankkimassa |
otsonen 11.11.2009 16:02
Tere!
Tarkoituksena olisi siis hankkia uusi kuoritakki täysin palvelleen Heli II tilalle. Olen tässä testaillut ja hypistellyt eri vaihtoehtoja, nyt haluaisin lukea muiden käyttäjien kokemuksista. Ehdotuksia otetaan myös vastaa ilomielin.
Etsin itselleni allround-takkia. Siis käyttöä löytyy vähän joka lähtöön. Kevät/kesä/syksyvaelluksella takki pysyy visusti rinkassa odottaen vesi- ja räntäsateita. Hyvällä kelillä kun kuljen mieluusti windstopperissa. Painoa ei siis saisi olla mahdottomasti.
Takilla pitäisi kuitenkin olla kestävyyttä, kun saksanseisojaa lenkittäessä joutuu rymyämään mitä ihmeellisemmissä paikoissa. Myös työn puolesta joudun olemaan paljon ulkona/metsässä - kelistä huolimatta.
Rinkan ja kiipeilyvaljaiden esteetön käyttö, lue taskujen asettelu, olisi tärkeää.
Tuuletustakin pitäisi löytyä, olen suht rivakkaliikkeistä sorttia, eli ei myöskään mitään vuorillisia. Takki saisi olla myös melko istuva, pallopurjetta en ole hakemassa.
Siinäpä toivomuslistaa.
Sitten kysymyksiä.
Kalvona ajattelin 3-kerros Gorea, muita ehdotuksia?
Kokemuksia eVentista?
Pacliten kestävyydestä?
Haltia älä ehdota, se on "nähty". _________________ Just because I don't care doesn't mean I don't understand. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Gártanoaidi 11.11.2009 16:11
| Mountain Hardwear Typhoon voisi olla yksi tutustumisen arvoinen vaihtoehto. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Re: Takkia hankkimassa |
Mr_C 11.11.2009 23:24
| otsonen kirjoitti: |
Etsin itselleni allround-takkia. Siis käyttöä löytyy vähän joka lähtöön.
Takilla pitäisi kuitenkin olla kestävyyttä, kun saksanseisojaa lenkittäessä joutuu rymyämään mitä ihmeellisemmissä paikoissa.
Rinkan ja kiipeilyvaljaiden esteetön käyttö, lue taskujen asettelu, olisi tärkeää.
Sitten kysymyksiä.
Kalvona ajattelin 3-kerros Gorea, muita ehdotuksia?
Kokemuksia eVentista?
Pacliten kestävyydestä? |
Annetuilla tiedoilla voi odottaa että paclite-versio on lyhytikäinen. Eli 3-kerros rakenne vaaditaan. Sanovat että eVent hengittää paremmin, mutta kokonaisuus riippuu paljon niistä varsinaisista kankaista ja leikkauksesta.
Vartalon malli ja käsien pituus vaikuttaa paljon istuvuuteen.
Hyviä merkkejä ja malleja paljon, eli kokeilemaan.
Hintaa sitten tullee kun on hyvin muotoiltu ja kestävä, sekä erityisesti jos on lisäksi kevyehkö. Kevyimmillään annetuilla ehdoilla taitaa olla noin 600 g painoa. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
otsonen 11.11.2009 23:32
Voi hyvät hyssykät, ei tämä mitään rakettitiedettä ole.
Kokemuksia kehiin. Hyviä ja huonoja.
Edellinen ehdotus näyttää ja vaikuttaa hyvältä, olen vain hieman skeptinen packliten kestävyydestä. Siksi haluaisin kuulla kokemuksia siitäkin.
Yksi takki mitä olen harkinnut on Haglöfsin lim ozone.
Packlitesta on sellainen kokemus että emännällä on sellainen Haglöfsin lim ultimate-takki.
Noh, lenkiltä oli jäänyt koiran koulutusnakkuloita taskuun... Ja tottakai saksanseisoja haistoi ne. Takki oli naulakossa. Lopputuloksena takin selkäpuolella oli naulakon jättämä 30cm repeämä ja puhki syöty povitasku. Tuli taas koiralle lisähintaan.
Pioneerikoulutuksen saaneena kädet ovat melko pitkät.
Ja hinta ei ole ongelma, köyhällä ei ole vara ostaa halpaa.
Käyttäjien kokemukset olisivat tärkeitä, koska kaupat ovat takkeja pullollaan. Ja oletteko koskaan kuulleet myyjän moittivan jotain tuotetta?
Eikä paino mikään kynnyskysymys ole, en ole niin tarkka siitä kunhan varuste toimii.
500€ takki voi näyttää ja tuntua hyvältä kaupassa, mutta on aika kallis jos ei toimi tarpeen mukaan. _________________ Just because I don't care doesn't mean I don't understand. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
AnttiH 12.11.2009 2:08
Voi hyvät hyssykät, ei tämä mitään rakettitiedettä ole.
Kokemuksia kehiin. Hyviä ja huonoja. |
No mulla on Arcteryxin 3-kerros oisko Beta, mikä lie, HC kuitenkin. 8-9 vuotta vanha pesty 2 kertaa. Kyllästetty yhdesti. Ei hengitä, paitsi tuuletusräppänät auki. Sademetsän saa aikaan takin sisälle vaikka yli 30 asteen pakkasella, jos haluaa. Toisaalta kaatosademetsä pysyy ulkona vaikka viikon putkeen.
On tähän saakka kestänyt vaikka ohjuksen suoran osuman, joskin viime aikoina olen alkanut miettimään, josko 10v on tarpeeksi takille, että siitä alkaa tuulemaan läpi. Nimittäin kankaat ovat kuluneet kulutuspinnoilta selästä, kyynäristä ja erityisesti hartioista sormin tunnistettavasti ohuemmiksi. En osaa sanoa, onko kosteus sisällä itse aiheutettua vai ulkoa tullutta. Joka tapauksessa tämä takki ei jätä ketään kuivaksi!
Leikkaus überparas. Tosin kermaperseinen elämäntapa on joko kutistanut takkia tai pullistanut egoa, joten ristiselästä takki ei istu yhtä hyvin kuin ennen. Hupun alle ei mahdu kypärä laskiessa Se on takin suurin perkele.
Jahka takin aika tulee, ostan uuden yhtä helvetin kalliin samalta valmistajalta. Tätä takkia on nimittäin käytetty aina, kun on oltu yhtään raffimmassa kesät talvet. _________________ http://anttihaataja.kuvat.fi/kuvat/ |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
otsonen 12.11.2009 2:23
Kiitos AnttiH!
Tätä minä juuri kaipaan. Antakaa risuja ja ruusuja.
Olen myös katsellut Arc`teryxin takkeja "sillä silmällä".
Ja kokeillut yhtä kaverin takkia. Sain myös saman vaikutelman pomminkestävyydestä.
Ihmetyttää vain kun tämän "Kanadanihmeen" joka takin kohdalla puhutaan vain lumiolosuhteista, noin niinkuin verkkokaupoissa. Ja Suomessa nuo jälleenmyyjät ovat niin kovin harvassa, kokeilua ajatellen. _________________ Just because I don't care doesn't mean I don't understand. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Sokosti Suomujoki 12.11.2009 8:04
Hieman toinen näkökulma. Hikoiltuani tarpeeksi kalvotakissa hankin kotimaisen puuvilla/polyester-seosta olevan anorakin. Anorakin iso tasku on juuri passeli gepsille, kartalle, naposteltaville, kompassille, kameralle jne, sillä se sijoittuu rinkan viilekkeiden väliin. Kangas on käsitelty vettä hylkiväksi, joten sillä pärjää pienessä sateessakin mainiosti.
Lämpötilaa säädän alla olevilla kerroksilla. Tällä hetkellä olen käyttänyt kampetta +10- -14°c lämpötilassa, ja hyvin toimii.
Kaatosadetta varten mukana kulkee oikea kevyt sadetakki. Sen kanssa kostuu sisäpuolelta yhtä varmasti kuin kalvollisella, mutta anorakki on taasen tarpeeksi hengittävä kaikilla muilla keleillä. Viime kesänä tein kolme vaellusta, enkä tarvinnut oikeaa sadetakkia kertaakaan, mutta tämä tietysti onnenkauppaa.
Kestävyys on tuolla kankaalla mieletön, jos haluaa tuosta kestävämpää, pitää hankkia Dimex. _________________ Kulkija voi joutua vaikeuksiin maastossa sen valtaisan kuorman takia mitä hän kuljettaa selässään. Tuosta pulasta selvitäkseen hän sitten pääsee käyttämään kuljettamiaan tavaroita. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
abumatic 12.11.2009 8:59
Valitettavasti tuoreita kokemuksia tuon tyypin takeista ei ole koska omani on jo 9 vuotta vanha. Mutta jos haetaan laadukasta, kestävää ja kohtuupainoista takkia ilman budjettirajoituksia niin en sivuuttaisi Patagonian takkeja, koska kokemukseni muista Patagonian vaatteista ovat 100 % myönteisiä. Esim. tämä . _________________ Kom och ät konserverad gröt! |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Gártanoaidi 12.11.2009 11:27
| Hieman vielä tuosta MHW:n Typhoon-takista: kapea leikkaus, pitkät hihat, hyvät taskut ja tuuletukset. Asiallinen huppu, jota voi säätää yhdelllä kädellä. Kestävyydestä on vielä turhan aikaista sanoa mitään, koska takki on ollut minulla vasta muutaman vuoden. Ymmärtääkseni halpa. Myynnissä kai Suomessakin nykyään. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
atteh 12.11.2009 11:54
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Tura 12.11.2009 12:41
Olen puuhastellut nyt yhdeksän vuotta MHW-3-kerros-Gore-Tex-puvun kanssa.
On saanut jo jonkin verran siipeensä (pari paikkaa on liimattu), mutta toimii yhä mainiosti.
Jos olisin nyt hankkimassa uutta takkia itselleni, valinta olisi MHW Beryllium.
Tura, retkeilijäturisti
P.S. Tuoko joku Suomeen MHW-tuotteita? |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
atteh 12.11.2009 13:30
| Tura kirjoitti: |
| P.S. Tuoko joku Suomeen MHW-tuotteita? |
Ei taida olla virallista maahantuojaa. Summit Sports myy MHW:n tuotteita, hinnoittelu on mitä on... www.summitsports.net |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
varsijousi 12.11.2009 15:12
| Minun kokemukseni ovat Marmotin Skylight -takista ja se on ihan kelvollinen 3-kerrosgore. Kypärä mahtuu hupun alle "heittämällä", kaksoisvetoketu (jonka puutetta pidän kaikissa takeissa miinuksena), siis vetskarin saa auki molemmista päistä. Osittain joustokangasta, paino noin 550 gr, sopii kiipeilyvaljaiden kanssa hyvin (ja siinä se vetskarin avaaminen alhaaltapäin on omiaan, valjaat voivat olla takin alla (riippuu vähän siitä, mitä on tekemässä). taskut ovt ylhäällä ja kainalotuuletus. Takki voi olla nyt jo eri nimellä, omani on vuodelta 2006, stretch ja kalvo -rakenne ei onnistu kovin monelta valmistajalta |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
otsonen 12.11.2009 18:55
Tämä Rab vaikuttaa myös mielenkiintoiselta. Mutta miten hinta on noinkin alhainen?
Kellään kokemuksia Rabin tuotteista? Löytyykö keneltäkään Milletin valikoimasta ehdotuksia toiveita vastaavaan takkiin? Täällä Ranskassa kun nyt vierähtää vielä 4kk niin olisi aikaa etsiä paikallisista liikkeistä.
Olen hurahtanut varusteissani Haglöfsiin, mutta heiltä ei tahdo nyt oikein löytyä sopivaa takkia tähän tarkoitukseen.
Arc'teryx, MHW ja Patagonia ovat kaikki kyllä tosi laadukkaita. Kun vaan löytäisi sen itselle sopivimman mallin. Ja sehän ei tapahdu kuin kokeilemalla ja taas kokeilemalla.
Prosessi siis jatkuu... _________________ Just because I don't care doesn't mean I don't understand. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
K-nen 12.11.2009 19:37
Tämä Rab vaikuttaa myös mielenkiintoiselta. Mutta miten hinta on noinkin alhainen?
Kellään kokemuksia Rabin tuotteista?... |
Käytössä on Rab Generator-taukotakki ja Alpine Trek Pants-housut. Hyvää käyttölaatua: eivät mitään hirmuisen viimeisteltyjä ehkä. Leikkaukset ja mitoitus saattaa olla hieman työkalumainen. Aivan hienoista kotikutoisuutta, mielestäni. Jos nyt aikoisin hankkia joitakin uusia vaatteita, niin Rab:n tarjonnan katsastaisin, mutta tietyin varauksin. |
|
| Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|