|
| |
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Merinovillako ratkaisu? |
K-nen 30.01.2010 21:30
Oliko se (nimimerkki) Tura, joka kertoi kulkevansa merinovillaisessa alusasussa ja kuoripuvussa. Sellaista voisi hyvinkin kokeilla. Ajattelin, että kokoonpano olisi seuraava:
Merinovillainen alusasu
Paclite-asu
Taukotakki ja -housut.
Merinovillainen asu olisi aina päällä, niin kulkiessa, kuin nukkuessa. Näin repussa olisi yleensä kulkiessa vain taukotakki ja -housut. Lämpimällä ilmalla kulkisin pelkässä alusasussa.
Miksi ei keinokuituinen? Kaapissa olisi 021-poolo ja housut. Toimivat hyvin, mutta alkavat haista 5-6:n vuorokauden vaelluksen jälkeen liian pahalta, jotta niillä haluaisi mönkiä makuupussiin. Kulkiessa tämä ei liikaa haittaa.
Kysymys kuuluu, että mikä villainen alusasu olisi paras syksyiselle reissulle? Itse olen vilkuillut Devoldin Active-asua. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
varg62 30.01.2010 21:51
Minä kuljen nykyisin samoin merinovillaasussa,mutta ostan kyllä seuraavaksi paksumpia,Itsellä sellaiset ohuet ja kun vedin kahluuta varten puntista niin hajos eli ei kestä ne ohuimmat tuotteet vaikka oli made in Finland. _________________ Vaellushullu eläköitynyt ja erakoitunut takkuturkki taas takaisin kuvioissa. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: l.brador |
jupe7 30.01.2010 22:18
| itse käytän melkein pelkästään l.brados merkkisiä merinovillaisia alusasuja sekä kotona että vaelluksilla. toimii. ja ihan normaalia vaellusvaatetusta olet kokeilemassa. noissa l.bradoreissa on huonona puolena vain että nitä on vaikea löytää mistään. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
K-nen 30.01.2010 22:28
Alusasun merkin ja mallin lisäksi olisi hyvä tietää, mitä muuta vaatetusta käytät?
Itselläni tarkoitus olisi, että alusasun lisäksi ei olisi muuta, kuin (Paclite) kalvotakki ja -housut. Retken pituus olisi 14-21vrk. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
issuj 30.01.2010 22:47
Mulla on ruskovillan kerrasto ja fjällrävenin g1000 kankaiset housut ja takki, jotka (siis tämän päällyskerroksen, en kerrastoa) vahaan ennen reissua. Toimii hyvin lukuun ottamatta kovempaa pitkään jatkuvaa sadetta. Lämpimimmille keleille heitän tietysti kerraston reppuun ja takin myös.
Tuota packlitea oon vähän himoitellut päälliskerrokseksi, olisi kevyempi ja ennen kaikkea
kestäisi sadetta paremmin.
Ruskovillan kerrasto on ehkä vähän paksu välikeliin, muuten ei ole huomauttamista ollut. Mutta ohuempi merinovillainen olisi kesäkäyttöön paikallaan. Seuraan mielenkiinnolla keskustelua... |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
issuj 30.01.2010 22:49
| varg62 kirjoitti: |
| Minä kuljen nykyisin samoin merinovillaasussa,mutta ostan kyllä seuraavaksi paksumpia,Itsellä sellaiset ohuet ja kun vedin kahluuta varten puntista niin hajos eli ei kestä ne ohuimmat tuotteet vaikka oli made in Finland. |
Mikähän oli tuo merkki, kun itse juuri harkitsen ohuempaa asua?
Ettei osuisi samaa virhettä itselle |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
varg62 30.01.2010 23:02
Delffi
En suosittele vaelluksille muuten kyllä. _________________ Vaellushullu eläköitynyt ja erakoitunut takkuturkki taas takaisin kuvioissa. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Ahjo 31.01.2010 0:02
| Ortovoxin merinovillaisista asuista on hyviä kokemuksia. Olen niitä käyttänyt packlite-housujen ja hieman paksumman proshell-takin kanssa - toimii! Taukotakin sijasta mukana on ollut yksi ohut ja toinen paksumpi fleecepusero. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Re: Merinovillako ratkaisu? |
Hiutale 31.01.2010 10:18
| K-nen kirjoitti: |
| Kysymys kuuluu, että mikä villainen alusasu olisi paras syksyiselle reissulle? Itse olen vilkuillut Devoldin Active-asua. |
Activessa on sisäkerros Thermolite-kuitua, eli menetät siinä yhden täysvillaisen asun parhaista ominaisuuksista: haisemattomuuden. Suosittelen mieluummin 100% merinoa. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Re: Merinovillako ratkaisu? |
issuj 31.01.2010 12:38
| K-nen kirjoitti: |
Kysymys kuuluu, että mikä villainen alusasu olisi paras syksyiselle reissulle? Itse olen vilkuillut Devoldin Active-asua. |
Nyt kun tarkemmin katsoin tuota alunperäistä kysymystä, puhe olikin nimenomaan syksyreissusta. Sellaiseen 0- 10 asteen hujakoille nuo ruskovillan asut ovat juuri olleet passeleita minusta. Niiden alla on ollut joku tekninen t-paita ja bokserit, joita on ollut parit vaihdettavaksi repussa. Tauoille ja muuten varalla on ollut vielä windstopper fleece -takki. Ja sitten nuo fjällrävenit päällyskamppeena. Kovemmalle sateelle vielä sadeasu tai viitta ja lahkeet, mutta kun näin kaverilla tuommoisen pacliten, ja, että se todella hengittää ja pitää sateen, voisin tosiaan luopua fjälluista ja sadeasusta ja korvata ne nuilla pacliteilla. Sitten ei tarvisikaan hirveästi vaatetta kantaa repussa.
Miten hyvin paclitet on kestäneet reissuissa rymyämistä? |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
K-nen 31.01.2010 13:42
Paclitet eivät kestä rymyämistä, reikiä tulee lahkeisiin huomaamatta.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ajattelin, että niiden villaisten alla ei olisi mitään muuta vaatetta, ei edes alushousuja. Eniten pohdintaa aiheuttaa villa-asun paksuus: miten paksu?
Eli homma menisi seuraavasti: vaelluksen alkaessa pukisin päälleni merinovillaisen kerraston ja päähäni merinovillaisen pipon, kelin mukaan lisäksi paclite-housut ja takki, fleece-hanskat ja saderukkaset. Tauoilla tarpeen vaatiessa taukotakkia ja leirissä taukohousut ja -takki. Makuupussiin ryömisin illan aikana kuivuneessa villa-asussa. Reissun päätyttyä noin kolmen viikon kuluttua riisuisin paidan ja housut pois ja menisin suhkuun. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
varg62 31.01.2010 14:26
Nehän on alusvaatteet.En minä pitänyt mitään muita koko viimekesänä,kun oli noi ohuet ja pitkä alusasu Deffiltä.Eikä paskaraitaa ollut kuukaudenkaan jälkeen,kun pesen aina enkä käytä ikinä paperia.Villa asu oli helppo huljuttaa viileässä purossa tai tuulessa j aei haissut hiki ollenkaan.Siinä sen etu.Ensi vuonna on lyhkäsetkin kalsarit merinovillaa,kun nitäkin löytyy. _________________ Vaellushullu eläköitynyt ja erakoitunut takkuturkki taas takaisin kuvioissa. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
eeberi 31.01.2010 16:30
No moi kaikille, ensimmäistä viestiä laitellaan(sekin Jorvin keuhko-osastolta, kuume prkl:) ).
Itse olen käyttänyt pelkästään merinoa alusasuina, viimeisen vuoden ajan ja luutavasti en keinokuituihin palaa. Etuina juuri tuo hajuttomuus ja lämmitäminen myös kosteana.
Marmotin kevyt kuoriasu on kulkenu mukana sadevehkeinä ja kulkuvaatteina on ollu fjellun G-tonniset päällysvaatteet, ne ajattelin vaihtaa juoksutakkiin ja housuihin tms. jotka kuivuvat nopeasti. Tohon päälle sit taukovaatteet.
Itse olen mennyt sujuvasti yhdellä merinokerrastolla sujuvasti 10 päivää, eikä hajuhaittoja ole ilmennyt.
220 grammasella merinokerrastolla,microfleecepaidalla ja kuorella menen sujuvasti -10 asteessa.
Ystävällisin terveisin eeberi |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
K-nen 31.01.2010 16:45
Jeps, kylmässä aina pärjäilee, mutta enemmän arvelua herättääkin tuo lämmin syyssää: jos ainoa paita on merinovillainen poolo.
Tuossa villaan siirtymisessä on omassa tapauksessani järkeä vain, jos muiden vaatteiden tarve vähenisi. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
kimski 31.01.2010 17:10
Terve vaan.
Aikalailla samoilla linjoilla eeberin kanssa. Ruskovillan poolo on itselle liian lämmin pacliten kanssa, jos ollaan lähempänä +10 astetta. Nollan tuntuvissa ja alle alkaa olemaan passeli (olen aika kuumakalle). Keinokuituun ei ole enää paluuta jos on tarkoitus pitää päällä pidempään kuin viikonloppu. Kesällä tilasin Chocolate Fishin merinobokserit + t-paidan jotka ovat toimineet myöskin erittäin hienosti. Työmatkat taitan pyörällä ja viimoisen 1½kk olen käyttänyt yhdistelmää t-paita, haglöfsin ohut fleece ja paclite-takki. Haju ei häiritse paidassa vielä pahasti, ainoastaan selkämys alkaa olemaan mallia tönkkösuolattu.
Jos lompakko antaa myöten, niin selväähän on että kannattaa ostaa sekä ohuemmat että paksummat. Niiden yhdistelmillä pärjää jo sitten laidasta laitaan keleillä.
-Kimmo |
|
| Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|