|
| |
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: tyttöjen juttuja |
malva 10.02.2010 19:12
Otsakkeena käytän naisia määrittelevää "tyttöjä", mikä alkaa +40-kymppisistä (ainakin minun mielestäni) kuulostaa mukavalta. Ei niin rasistiselta kuin 20-kymppisenä! Toivottavasti muutkin naispuoliset vaeltajat/patikoijat hyväksyvät tämän aiheeni otsakkeen!?
Täällä on juteltu jossain omassa kohdassaan naisten olemassa olosta näillä sivuilla - onhan meitä varmaankin aika paljon; suurin osan kuitenkin lukijoina kuten viesteissä huomattiin. Jospa nyt rohkaistuisimme ihan vaan jutteluun. EI tarvitse esittää korkempia kaavoja omille päättelyimmille/ratkaisuille - tietyt asiathan me tunnemme syvälllä sisimmässämme. Tässä ero miehisiin vaeltajiin.
Esikoiseni tämän aiheen alla.
Yksi juttu, minkä olen havainnut hyväksi vaelluksilla, on hame. Olen tehnyt itselleni lyhyen kietaisuhameen, missä päällikankaana on kosteutta hylkivä kangas (ostettu Rokserin tahtaanmyymälästä), vuorina fleece ja kiinnikkeinä tarrat. Tätä hametta käytän talvin kesin. Talvella se on hätävarana, jos hiihtäessä tulee tarve lisälämpöön. Kesällä se suojaa ja lämmittää vesisateessa. Kämpällä sen voi sitaista pitkiksien päälle näön- ja lämmönsuojaksi. Ja yöksi siitä saa hyvän tyynyn. "Tyttönä" on helppo pitää tätä hametta - siinä ei selityksiä tartte esittää. Jos nyt "pojat" lukee tätä aihetta - rohkaistukaa - hame on tosi cool.
Tytöt! Mitä hyviä vinkkejä teillä on; aiheesta kuin aiheesta - kirjoitelkaa!
WP - Malva |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Appis 10.02.2010 19:57
Kiitos aloituksesta ja hyvästä ideasta
Olen käyttänyt kesällä vaeltaessa itsetehtyä kietaisuhametta, se on vaan ilmava, helppo ja mukava, mutta talvimekossa on todellakin puolensa.
Viime talvena käytin eka kertaa talvivaelluksella luhkaa eli sarkakankaasta tehtyä ponchoa ja tykästyin siihen. Niitähän näkyy aina mustavalkoisissa dokumenttifilmeissä kun hiihdellään yläperällä yhdellä sauvalla porojen perässä ja aattelin, että eipä nuo voi olla täysin väärässä. Käytin sitä villapaidan päällä ja pysyin kuivana ja lämpimänä, hyvin hengitti. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
sau~n 10.02.2010 20:11
Luhka on tosiaan loistava keksintö!
Aika hyvä idea tuollainen malvan hame.
Mulla taas on sellainen iso, tosi kevyt huivi reissussa silloin, kun on varavaatteitakin matkassa tai jos pitää yrittää olla ihmismäisesti pukeutunut myös pyykkipäivänä. Siitä saa kietaisuhameen - ja käytänpä sitä pyyhkeenä, tyynyliinana, suojana siellä ja täällä; monikäyttöinen juttu.
Huivi on loistava, kun pitää pakata jotain tekstiilitavaraa pieneen tilaan. Kun vaatteet tms. levittelee levitetyn huivin päälle, voi koko höskän rullata sitten tiukkaan kasaan kuten karamellin, taitella päät kankaan reunan alle ja tarvittava tila pienenee ainakin puoleen. Opin konstin saksalaiselta metallisepältä, joka näytti, miten kisälliretkillä on perinteisesti kuljetettu tavarat huivinyytissä.
Ja tuollaisen huivin paino ei ole niin merkittävä siitä saatuun hyötyyn nähden. Mettäkeikoilla huivi ei pääse niin usein mukaan, mutta kaupunkireissuilla se on aivan ehdoton. Siitä on kerran myös taiteiltu juhlavaatetta korun kanssa laskostellen, kun yllättäen piti olla pukeutunut eikä rinkassa mitään kunnollista päälle pantavaa.
No, tämä menee jo Vaellusnetin aihealueen ulkopuolelle - sallittaneen "tyttöjen jutuissa"?  |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Re: tyttöjen juttuja |
HarriR 10.02.2010 20:42
| malva kirjoitti: |
Otsakkeena käytän naisia määrittelevää "tyttöjä", mikä alkaa +40-kymppisistä (ainakin minun mielestäni) kuulostaa mukavalta. Ei niin rasistiselta kuin 20-kymppisenä! Toivottavasti muutkin naispuoliset vaeltajat/patikoijat hyväksyvät tämän aiheeni otsakkeen!? |
Olet laajentanut käsitettä "rasisti" ja "rasistinen" aivan uusiin, minulle ennen kuulemattomiin sfääreihin.
Ja olin jo luullut kuulleeni laajimman mahdollisen "r asistin" määritelmän eräältä taholta kun sitä käytettiin merkityksessä "kaikki, jotka ovat eri mieltä minun ja kavereideni kanssa"  _________________ www.scenery.fi |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Re: tyttöjen juttuja |
Virsu 10.02.2010 21:20
| HarriR kirjoitti: |
Otsakkeena käytän naisia määrittelevää "tyttöjä", mikä alkaa +40-kymppisistä (ainakin minun mielestäni) kuulostaa mukavalta. Ei niin rasistiselta kuin 20-kymppisenä! Toivottavasti muutkin naispuoliset vaeltajat/patikoijat hyväksyvät tämän aiheeni otsakkeen!? |
Olet laajentanut käsitettä "rasisti" ja "rasistinen" aivan uusiin, minulle ennen kuulemattomiin sfääreihin. |
Hohhoijaa. Ei sitten tullut mieleen lähettää Aristoteleen kantapäähän viikon fraasirikokseksi tms.?  |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
malva 10.02.2010 21:21
Huivi!!! Niinhän se on Sau~n, siitä saa todella vaikka mitä - ja ylellisen silkkisenä se on kaunis ja lämmittävä moneen tarkoitukseen. Sääskiltä siitä saa suojan, kun sitoo sen päähän ensin leuan alta ja sitten vielä niskaan solmu. Hiusten jo kaivatessa pesua voi huivin sitoa päähän kuten "pyykkärimuijilla" niskan kautta solmuun otsalle - ja taas mennään.~
Luhka, eli kukkeli meillä Kainuussa, on myös tuttu muualla pidettävänä mutta nyt tarttee kokeilla sitä todella myös vaelluksilla! Sarkaa ja turkista, joten mitä sen parempaa voisi reissussa kaivata.
Rintsikoiden olkaimet voivat toisinaan olla todellinen harmi. Aina ei jaksa muistaa, millä rintsikoilla on kiva kulkea rinkan kanssa, joten epäonneksi valittujen rintareppujen solkien jäljet voi iltasella olla ihossa. Mikä ratkaisuksi? Pelkät kupit vai ei mitään? Kävelyhän ei merkittävästi aiheuta tarvetta liiveille mutta jos kumminkin olisi kiva olla jotkut?!
Yksin kulkevat tyttöset; millä kevennätte rinkkaa, että jaksais kulkea 10-12 päivää teltan kanssa ja parhaimmillaan koiran eväiden kanssa Minulla on tähän asti ollut Haltin 30 v. vanha putkirinkka; oisko tilavuudeltaan noin 60 l. Kannan mukana paksua untuvapussia - pidän kovasti lämpimästä - ja tykkään puhtaista vaihtovaatteista yöksi. Nyt olen pienimmillä reissuilla käyttänyt kokeeksi ohutta untavapussia (kiitos abu) ja sen sisällä mohairshaalia. Shaalin olen aatellut ommella kahdelta sivulta pussin muotoon, jotta se pysyisi paremmin ympärillä. Mohair on tosi lämmintä ja kevyttä kannettavaa . |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
sau~n 10.02.2010 21:32
Rintsikoiden olkaimet voivat toisinaan olla todellinen harmi. Aina ei jaksa muistaa, millä rintsikoilla on kiva kulkea rinkan kanssa, joten epäonneksi valittujen rintareppujen solkien jäljet voi iltasella olla ihossa. Mikä ratkaisuksi? Pelkät kupit vai ei mitään? Kävelyhän ei merkittävästi aiheuta tarvetta liiveille mutta jos kumminkin olisi kiva olla jotkut?!
|
Ratkaisu on kiinteät, leveät olkaimet tai toppimallinen yläosa. Ei solkia painamassa ja mukavan tukevat päällä. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Mempsu- 10.02.2010 22:47
| ^ Kyllä ehdottomasti, itse käytän semmoisia slogin toppimaisia sporttiliivejä. Luovuin liiveistä ekan vaelluksen jälkeen, kun totesin todella epäkäytännöllisiksi. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Appis 10.02.2010 23:00
| ^ Mulla on pehmusteet rinkan viilekkeissä. Urheilurintsikoista en luovu. Edestäladattavat = solki/kiinnitys kuppien välissä olisi paras ratkaisu ja sellaisia olen yrittänyt etsiä. Etenkin talvella on "haastavaa" pukea pakkasessa hankalia sportiliivejä päälle. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
malva 10.02.2010 23:11
| Appis kirjoitti: |
| Mulla on pehmusteet rinkan viilekkeissä. |
Ootko itse viritellyt? Millaset?
Rintsikoista vielä. Muuten miulla on alusasu eri mukava; lämmin ja kosteutta siirtävä villa tai villa&silkki mutta. . . Sellaista rintsikkamateriaalia ei vielä ole tullut vastaan, mikä käyttäytyisi yhtä miellyttävästi ja antaisi myös etumukselle kuivan olon. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Korpijaakko 10.02.2010 23:23
- -
Rintsikoista vielä. Muuten miulla on alusasu eri mukava; lämmin ja kosteutta siirtävä villa tai villa&silkki mutta. . . Sellaista rintsikkamateriaalia ei vielä ole tullut vastaan, mikä käyttäytyisi yhtä miellyttävästi ja antaisi myös etumukselle kuivan olon. |
Tyttöjen jututhan ei sinänsä kuulu minulle, mutta kun tulee seurattua kauppojen tarjontaa, niin toimisikohan Devoldin keinokuitu-merinoliivit? _________________ Kauemmas kaikesta, lähemmäs itseä. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Villasukka 11.02.2010 6:40
Yksin kulkevat tyttöset; millä kevennätte rinkkaa, että jaksais kulkea 10-12 päivää teltan kanssa ja parhaimmillaan koiran eväiden kanssa Minulla on tähän asti ollut Haltin 30 v. vanha putkirinkka; oisko tilavuudeltaan noin 60 l. Kannan mukana paksua untuvapussia - pidän kovasti lämpimästä - ja tykkään puhtaista vaihtovaatteista yöksi. Nyt olen pienimmillä reissuilla käyttänyt kokeeksi ohutta untavapussia (kiitos abu) ja sen sisällä mohairshaalia. Shaalin olen aatellut ommella kahdelta sivulta pussin muotoon, jotta se pysyisi paremmin ympärillä. Mohair on tosi lämmintä ja kevyttä kannettavaa . |
Tyttöseksi en vielä tunnustaudu (=liian nuori), mutta noin 25 kg rinkalla olen pärjännyt kaksi viikkoa. Olen kokenut, että sen jaksan vielä kantaa (en yhtään enempää), joskin tahti on senkin kanssa kaukana ripeästä ja edellyttää, että jossain määrin nauttii kivusta. Rinkkana Savotta 725, teltta vanha McKinley Moonlite (1,5 kg) ja makuupussi tuunattu Joutsen 1000 (1,3 kg). Tuo lämmin makuupussi on juttu, josta en taannoin useinkin yöllä palelleena enää nykyään tingi. Ruoka on itse kuivattua kasvisruokaa. Yritän keventää rinkkaa ottamalla vähemmän herkkuja (kuivatut hedelmät ja suklaaja painavat yllättävän paljon!) ja vaihtovaatetta mukaan. Viikon kulkee kyllä samoissa vaatteissa, osaapahan sitten maalikylillä antaa puhtaalle vaatekerralle arvoa. Painon saisi varmaan tingittyä 20 kiloon, jos jättäisi kaiken harrastusvälineistön kotiin, mutta ei minulla ole niin kiire. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Tura 11.02.2010 6:55
| Villasukka kirjoitti: |
| noin 25 kg rinkalla olen pärjännyt kaksi viikkoa. Olen kokenut, että sen jaksan vielä kantaa (en yhtään enempää), joskin tahti on senkin kanssa kaukana ripeästä ja edellyttää, että jossain määrin nauttii kivusta. Painon saisi varmaan tingittyä 20 kiloon, jos jättäisi kaiken harrastusvälineistön kotiin, mutta ei minulla ole niin kiire. |
Jos rinkka on kevyt, ei tarvitse juosta tai olla kiire. Voi kulkea aivan yhtä hitaasti kuin raskaan taakan kanssa.
Tura, retkeilijäturisti |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Villasukka 11.02.2010 6:59
Totta, mutta raskaan rinkan kanssa rauhoittuminen on helpompaa, koska on pakko  |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Ölliäinen 11.02.2010 9:48
Nyt en malta olla vänkyttämättä kasvantaviäriä leokojani.
Minkätaatta tyttäret ei käytä urheiluosastoilta löytyviä tankkitoppeja jos yllensä on pakko jottain hinkinkannattimia olla? Materiaalit ei niissä oo ihan parraasta piästä, hiostaavat helteellä, mutta kyllä sen kestää ja siinäpähä on samassa aluspaita. Ei ne utareet ihan kiltisti aina taho sinne asettua, mutta ompaha ies jottain, ettei immeiset säikähä... Ei kait alushousujakkaa tarvii aina pittee . Huvittaa immeisiä retkellä tarkkaillessa se, mitenkä jotkut on tottumusten ja tapojensa orjia nii pukeutumisessa ku muissaki toimissaan.
Joo, kyllä ol Ölliäisen lapsuuvenkoissa ikkunat mehtäänpäin, mutta velpoijalla ol mopo ja nuapuriin tul Suosikki. _________________ Urbaani Ölliäinen |
|
| Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|