|
| |
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Optimus Hiker+ |
Kösteri 04.11.2006 18:32
Hikeristä on kaikessa hiljaisuudessa tullut uusi malli 111C:n tilalle. Ja minusta näyttää pahasti siltä, että siinä ei ole menty parempaan suuntaan. Pikemminkin päinvastoin. Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt jotain väärin.
Hikerin hiljainen hattupoltin on vaihdettu ulvovaan Novan polttimeen. Hikerin tärkein ominaisuus, hiljainen käyntiääni auttoi sietämään laitteen suurta painoa. Nyt ei ole enää mitään syytä tämän peltilootan hankkimiseen.
Teho on nyt myös pienempi kuin ennen, 2850W. Ulkonäköä on muodistettu fluorisoivan vihreillä yksityiskohdilla. Voi kuinka söpöä! Mutta pilalla mikä pilalla. Olisi siitä edes korjattu sen typerän vasenkätinen hallintasysteemi, mutta kun ei.
Nyt ne, jotka ovat suunnitelleet Hikerin hankkimista, kiireesti kyselemään vanhaa mallia, niin kauan kuin sitä vielä jostain saa! Tämä uusi malli on susi. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Kösteri 04.11.2006 21:39
Voi vit ... si. Näikö meille täällä aina käy, käy, käy. Hyvä tuote pilataan, kun ei ymmärretä, mikä homman juju on. Tai sen valmistus lopetetaan. No — jos ei ole kysyntää, niin eihän tuotetta kannata valmistaakaan. Niinkö se menee?
Omassa leipätyössänikin ylimmäiset muotoilijat ja suunnittelijat löytyvät myyntipäälliköistä, jotka eivät ole saaneet pätkääkään alan koulutusta. Inise siinä sitten, alan ammattilainen. Turhaan. Tässä lienee kysymys samanlaisesta ilmiöstä.
Nyt jo kolmannen kelvollisen talvipolttimen valmistus on lopetettu. Ensin oli KAP-Arctic, talvikeittimien ehdoton kunkku, jonka valmistukselle Gunnar Finn ei löytänyt jatkajaa. Sitten lopetettiin sen tosiasiallinen kopio Optimus 11 Explorer ja tilalle työnnettiin joku typerä Nova. Nyt sitten tämä Hikerin teloitus. Mihin tämä maailma onkaan menossa?
Onneksi olen onnistunut hankkimaan kaikki nämä kolme parasta talviretkeilijän keitintä, että tiedän mistä puhun. Viimeksi sain ostetuksi Explorerin Ruotsista käytettynä. Kyllä minä näillä nyt pärjään. Nämähän ovat kaikki ikupelejä, jotka taatusti kestävät lopun ikääni.
Entä te muut? Onneksi ette edes tiedä, mitä olette menettäneet.  |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
j_susiraja 04.11.2006 23:13
Ne näyttävät markkinavoimat jyräävän keittimissäkin. Noita hattupoltinsysteemeitä pitää kehitellä vähän lisää, jotta esilämmityksen ja käytön voi hoitaa samalla polttoaineella. Tottuneelle käyttäjälle tenun käyttö esilämmitykseen ei tuota vaikeuksia, mutta ensimmäistä bensa/petrolikeitintään ostavalle se voi kuulostaa työläältä eikä kauppa käy.
Primus Gravity MF on yksi yritys siihen suuntaan ja Colemanilla on toinen. Tuo Ameriikan Kolehmaisen keitin ei kuitenkaan polta petrolia, mutta bensaa ja kaasua.
Onhan tuolla toisellakin poltinmallilla hyvät puolensa (esim. helppo huollettavuus), mutta se meteli on yleensä kohtuuttoman kova.
Onneksi jotkut osaavat varautua ja hankkia itselleen sopivat vehkeet, kun niitä on vielä saatavilla. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Onneksi |
Ursus 05.11.2006 9:05
En noista talvikäytöön soveltuvista keiittimistä osaa sanoa muuta, kuin että surullista on, jos "tuotekehittely" on ollut tuollaista.
Suuria sarjoja bulkkia vaan markkinoille ja kelvolliselle tavaralle extremehinta. Näin se näyttää olevan muussakin tavarassa.
Onneksi voi (ja osaan) vielä tehdä nuotion. _________________ Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ... |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Joutenkulkija 05.11.2006 16:59
Kuinkahan monta kertaa olen täällä jo kehunut Coleman Apex keitintä.
Toimii tavallisella bensalla, on erittäin hiljainen, ei tarvitse erillistä esilämmitystä ja oikeita kanavia pitkin hankittuna myös halpa. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Kösteri 05.11.2006 18:14
| Joutenkulkija kirjoitti: |
| Kuinkahan monta kertaa olen täällä jo kehunut Coleman Apex keitintä. |
Joup, tästähän on ollut puhetta ennenkin. Minä olen myös hyvin tyytyväinen Apexiini. Käytin sitä viime kesän kanootti- ja rinkkareissuissa ja poltin siinä silloin bensaa.
Mutta telttaan avonainen keitin on hiukan turvaton, ellei sitä käytä peltisessä keitinlaatikossa. Minullahan ei sellaista laatikkoa ole, koska Trangian tuulisuoja riittää hyvin ja Hikerin peltiloota välttävästi. Ja teltassa on lisäksi syytä polttaa petrolia ja esilämmittää sinolilla.
| Lainaus: |
| Toimii tavallisella bensalla, on erittäin hiljainen, ei tarvitse erillistä esilämmitystä ja oikeita kanavia pitkin hankittuna myös halpa. |
Teenköhän minä jotain väärin? Bensalla Apex minulla tarvitsee esilämmityksen. Elikkä painetta pulloon, liekinsäätöventtiili ihan auki, palava tulitikku lähelle poltinta ja pullon venttiiliä auki. Keltainen liekki syttyy loimottamaan. Venttiili kiinni, ettei bensa ala tulvimaan. Hetken päästä taas venttiiliä auki, kunnes sininen liekki alkaa suhisemaan polttimessa.
Jos tämä keltaisen liekin loimotus ei ole esilämmitystä, niin mitä se sitten on? Vai tarkoitatko erillisellä nimenomaan eri polttoainetta? |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Rin-tin-tin 05.11.2006 18:22
Mistäs olette Colemaninne ostaneet? Paljonko painaa? _________________ Kaikkea aikansa. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Kösteri 05.11.2006 18:40
| Rin-tin-tin kirjoitti: |
| Mistäs olette Colemaninne ostaneet? Paljonko painaa? |
Tilasin vehkeen jenkeistä, MoonTrailista, niin kuin Joutenkulkijakin.
Apex painaa 520 g tyhjänä, 0,65 litran pullon kanssa. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Rin-tin-tin 05.11.2006 18:55
| Kösteri kirjoitti: |
| Rin-tin-tin kirjoitti: |
| Mistäs olette Colemaninne ostaneet? Paljonko painaa? |
Tilasin vehkeen jenkeistä, MoonTrailista, niin kuin Joutenkulkijakin.
Apex painaa 520 g tyhjänä, 0,65 litran pullon kanssa. |
Osaisitko vielä kertoa kestävyydestä. Löysin yhden perusteellisen testin, mutta kestävyys niistä ei käy ilmi. _________________ Kaikkea aikansa. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Joutenkulkija 05.11.2006 19:25
Ensimmäinen keittimeni kesti kahdeksan vuotta ympärivuotista käyttöä. jatkuva polttoaineletkun taivuttelu pakkaustilanteessa aiheutti sen tyveen vuodon.
Toinen samanlainen keitin on nyt toiminut toista vuotta.
Se mikä jäi kehuista pois, on automaattinen, sisäänrakennettu suuttimen puhdistusneula. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Kösteri 05.11.2006 19:35
| jatkuva polttoaineletkun taivuttelu pakkaustilanteessa aiheutti sen tyveen vuodon. |
Siihen minäkin olen kiinnittänyt huomiota. Letku pääsee taittumaan jyrkästi, että sitä sietää varoa. Vähän peltiheikki keitin on, mutta kattilan sisällä ollaan sitä kuljeteltu ilman ongelmia. Tuntuu muuten erittäin luotettavalta. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Rin-tin-tin 06.11.2006 16:43
| Kösteri kirjoitti: |
| jatkuva polttoaineletkun taivuttelu pakkaustilanteessa aiheutti sen tyveen vuodon. |
Siihen minäkin olen kiinnittänyt huomiota. Letku pääsee taittumaan jyrkästi, että sitä sietää varoa. Vähän peltiheikki keitin on, mutta kattilan sisällä ollaan sitä kuljeteltu ilman ongelmia. Tuntuu muuten erittäin luotettavalta. |
Tiedättekö jotain Coleman multi-fuel keittimestä? Siinä ei olisi inhottavaa letkua, mutta tukevuus vaikuttaa kuvan perusteella hyvältä. _________________ Kaikkea aikansa. |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
liero 06.11.2006 19:33
mulla on ollut käytössä 5-6 vuotta coleman peak, mikä
näyttäisi olevan päältä päin samanlainen multifuell keitin.
ei se koskaan pulaan ole jättänyt, mutta polttoainetta vaihtaessasi
joudut vaihtamaan generaattorin (kaasutusputken).
muutenkin ennenkuin keitin lähti pelaamaan kunnolla se piti uutena
purkaa ja kasata kolmisen kertaa, ennenkuin se alkoi pelata tyydyttävästi.
pumppu on siinä tehokas, liekin säätö on portaaton, mutta
toimii väärinpäin ensin kiinni, sitten täysillä ja pieni liekki vasta
lopuksi. tämä aiheutaa bensalla sytytettäessä aikamoisia leimahduksia. hyvälaatuisella petroolilla homma toimii
rauhallisemmin. petroolikäytössä esilämmitykseen käytän
sinolgeeliä, pitäisi käyttää jotain coleman sytytystahnaa.
heikommat osat siinä on polttoainekorkin kumimuoviseoksesta
valmistettu lenkki, minkä piti estää korkin putoaminen avattaessa,
se paloi jo toisena retkipäivänä katki.
yläpuolen vermeet: liekinlevitin , kattilanpidike liekinlevittimen suojakuppi ovat peltiä ja alumiinipeltiä ja yleensä saavat
kuhmuja retkikäytössä ja vaikuttaakin siltä, että ne ovat lyhytikäisimmät ja hepposimmat osat keittimessä.
aluksi käytin polttoaineena valopetroolia, mutta viimekesän reissulla käytin bensaa.
jotenkin minusta tuntui siltä että masiina oli aikamoinen bensasyöppö verrattuna petrooliin. kulutus oli noin 1,2 l / 10pv
maastossa. ennen vastaavassa ajassa minulta ei kulunut petroolia
litraakaan, vaikka aikaisemmin olen joutunut lämmittämään telttaa
keittimellä.
keitin pitää aikamoista kohinaa täydellä teholla, ehkä kovempaa kuin petromax voimavalolyhty, tai 30-40 luvulla valmistetut ne aidot
primuskeittimet.
mutta kuten aluksi sanoin, pettänyt se ei ole kertaakaan.
ai niin.. pienen kokonsa vuoksi, muutaman päivän käytön jälkeen
on yleensä oikean käden peukalon keskinivelessä pari palorakkulaa kun liekinsäätö on jäykkä ja sitten saman käden peukalon päässä
rakko kun täytyy pumpata painetta lisää pieneen säiliöön. _________________ zaviliero |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Rin-tin-tin 06.11.2006 19:46
ÖH! _________________ Kaikkea aikansa.
Viimeinen muokkaaja, Rin-tin-tin pvm 06.11.2006 20:00, muokattu 1 kertaa |
|
| Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Rin-tin-tin 06.11.2006 20:00
Sainkin jo tiedon, poistetaan. Kiitos. _________________ Kaikkea aikansa. |
|
| Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|