Saamelaiset Suomalaiset, kohtaamisia 1896-1953
Saamelaiset Suomalaiset, kohtaamisia 1896-1953
Saamelaisen kulttuurin professori Veli-Pekka Lehtola
on SKSn kustantamana julkaissut kirjan Saamelaiset suomalaiset, kohtaamisia 1896-1953
Teos kuvaa suomalaisten ja saamelaisten monipolvista yhteiseloa ja kehittymistä viime vuosisadan alkupuoliskolla. Kirjasta tulee mitä ilmeisimmin alansa klassikko. Se on tekijänsä suurponnistus, sivumääräkin yli 500.
Kirja on helppolukuinen vaikka se onkin tieteellinen julkaisu. Aikalaistekstit, lehtiartikkelit muistelukset ja haastattelut elävöittävät tieteellistä tekstiä ja lisäävät kiinnostavuutta. Kuvamateraalia on paljon, myös uutta ja harvoin nähtyä.
Kumma juttu ettei tämä teos ollut Tieto-Finlandiaehdokkaana.
Vielä ehtii joulupukin konttiin, kannattaa tutustua
on SKSn kustantamana julkaissut kirjan Saamelaiset suomalaiset, kohtaamisia 1896-1953
Teos kuvaa suomalaisten ja saamelaisten monipolvista yhteiseloa ja kehittymistä viime vuosisadan alkupuoliskolla. Kirjasta tulee mitä ilmeisimmin alansa klassikko. Se on tekijänsä suurponnistus, sivumääräkin yli 500.
Kirja on helppolukuinen vaikka se onkin tieteellinen julkaisu. Aikalaistekstit, lehtiartikkelit muistelukset ja haastattelut elävöittävät tieteellistä tekstiä ja lisäävät kiinnostavuutta. Kuvamateraalia on paljon, myös uutta ja harvoin nähtyä.
Kumma juttu ettei tämä teos ollut Tieto-Finlandiaehdokkaana.
Vielä ehtii joulupukin konttiin, kannattaa tutustua
Inarinjärvi kansallispuistoksi
Piti laittaa kirjastosta varaukseen kun näkyy löytyvän.
Onkohan kovin erilainen kuin tämä :
Kahden kulttuurin kohtaaminen : saamelaiset ja suomalaiset Utsjoella.
Tekijä: Müller-Wille, Ludger
Tekijä: Ubani, Irja-Lea
Tekijä: Tõrvi, Liinu
Julkaisuvuosi: 1996
Kustantaja: Rovaniemi : Arktinen keskus, Lapin yliopisto, 1996.
ISBN: 951-634-498-4
En ole tuotakaan lukenut , tuli vaan samalla haulla esille niin lukastaan nyt sekin.
Onkohan kovin erilainen kuin tämä :
Kahden kulttuurin kohtaaminen : saamelaiset ja suomalaiset Utsjoella.
Tekijä: Müller-Wille, Ludger
Tekijä: Ubani, Irja-Lea
Tekijä: Tõrvi, Liinu
Julkaisuvuosi: 1996
Kustantaja: Rovaniemi : Arktinen keskus, Lapin yliopisto, 1996.
ISBN: 951-634-498-4
En ole tuotakaan lukenut , tuli vaan samalla haulla esille niin lukastaan nyt sekin.
Kohti korpea,kiitos.
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 06 Tammi 2012 15:26
Varmasti hieno kirja. Lehtolan tieteellisten tutkimusten tyyli on helppolukuinen ja ymmärrettävä ilman taustatietojakaan. Kirjastoista teoksen kyllä saa. Tieto-Finlandiaehdokkaaksi teos ei ole ehtinyt, koska on julkaistu viime vuoden lopussa. Ja suoraan sanoen en usko tällaisen kirjan pääsevän edes ehdolle - valitettavasti!
Re: Saamelaiset Suomalaiset, kohtaamisia 1896-1953
Jos Lehtolan kirja luettu jo pariin kertaan, niin mielellaan ostaisin
... YV:ta vaan jos noin olisi kaynyt
... YV:ta vaan jos noin olisi kaynyt
Re: Saamelaiset Suomalaiset, kohtaamisia 1896-1953
Taitaa suuri osa saamelaisia koskevasta tutkimuksesta olla saamelaistaustaisten itsensä tekemiä. Kun niillä on tiedemaailman hyväksyntä, niin poliittisessa päätöksenteossa noita tutkimuksia käytetään sitten taustoittamaan tai jopa perustelemaan tehtäviä päätöksiä.
Tulee vain mieleen olisiko joskus syytä kysellä jääviyden perään, vai voiko kukaan olla tuomari tai asiantuntija itseään koskevassa poliittisessa päätöksenteossa?
Tulee vain mieleen olisiko joskus syytä kysellä jääviyden perään, vai voiko kukaan olla tuomari tai asiantuntija itseään koskevassa poliittisessa päätöksenteossa?
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Re: Saamelaiset Suomalaiset, kohtaamisia 1896-1953
Minusta moninaisuus (kulttuurillinen, kielellinen...) on rikkaus, erityisesti jos sita pienesta kansakunnasta loytyy. Taustaksi kommentille tuohon lainauksen alkuvaittamaan, koska tulisieluisimmat puolestapuhujat loytyivat (ainakin aiemmin) toisesta vahemmistosta, joiden asema tosin jo perustuslaissa eika millaan UK-lausumilla on turvattu. Nimittain niiden ranta-ruotsalaisten kirjoittajien taholta, joiden vakituinen asuinpaikka ei ole Helsingissa (joilla vain suvun saari-/ rantapaikat tayttamassa em. nimikkeen maaritelman piiriin osumista).Ursus kirjoitti: ↑22 Tammi 2024 19:44 Taitaa suuri osa saamelaisia koskevasta tutkimuksesta olla saamelaistaustaisten itsensä tekemiä. Kun niillä on tiedemaailman hyväksyntä, niin poliittisessa päätöksenteossa noita tutkimuksia käytetään sitten taustoittamaan tai jopa perustelemaan tehtäviä päätöksiä.
Tulee vain mieleen olisiko joskus syytä kysellä jääviyden perään, vai voiko kukaan olla tuomari tai asiantuntija itseään koskevassa poliittisessa päätöksenteossa?
Siis: Kylla jaaviytta pitaa tarkastella, mutta kohtuumitalla, koska muutenhan asiasta kiinnostuneita tulisi perusteetta suljettua pois.
Re: Saamelaiset Suomalaiset, kohtaamisia 1896-1953
"Yhteiseloa" tämäkin.
https://yle.fi/a/74-20072263
Tällainen on vaiettu kuolemanaita, jonka takana poronhoitajille kävi huonosti – historiankirjat eivät tapauksesta kerro
https://yle.fi/a/74-20072263
Tällainen on vaiettu kuolemanaita, jonka takana poronhoitajille kävi huonosti – historiankirjat eivät tapauksesta kerro
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 23 Tammi 2024 09:30
Re: Saamelaiset Suomalaiset, kohtaamisia 1896-1953
Matti Enbusken väitöskirja "Vanhan Lapin valtamailta" kertoo Kemin Lapin ja Enontekiön asutushistoriasta 1500-luvulta lähtien. Enbuske on kotikylän poikia, ei saamelainen. Eikä tainnut Itkonenkaan ollut (Suomen lappalaiset I-II). Enbuske on monessa suhteessa mielenkiintoinen. Hän on mm. jäljittänyt historiadokumenttien perusteella vanhojen lapinkylien kesä- ja talvikylien sijainnit niin tarkasti, että paikkoja voi käydä katsomassa. Ja miksi Kemijärvellä ei ollut lapinkylää.Ursus kirjoitti: ↑22 Tammi 2024 19:44 Taitaa suuri osa saamelaisia koskevasta tutkimuksesta olla saamelaistaustaisten itsensä tekemiä. Kun niillä on tiedemaailman hyväksyntä, niin poliittisessa päätöksenteossa noita tutkimuksia käytetään sitten taustoittamaan tai jopa perustelemaan tehtäviä päätöksiä.
Tulee vain mieleen olisiko joskus syytä kysellä jääviyden perään, vai voiko kukaan olla tuomari tai asiantuntija itseään koskevassa poliittisessa päätöksenteossa?
Re: Saamelaiset Suomalaiset, kohtaamisia 1896-1953
Aika hyva ´teaser´
"Ja miksi Kemijärvellä ei ollut lapinkylää."
Kun Kuusamossakin oli kaksi... eika se edes ole Lappia.
"Ja miksi Kemijärvellä ei ollut lapinkylää."
Kun Kuusamossakin oli kaksi... eika se edes ole Lappia.