Talvipolttoaineet telttavaellukselle: laskelma

akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Talvipolttoaineet telttavaellukselle: laskelma

Viesti Kirjoittaja akallio »

Kun nyt näistä polttoaineista on keskustelua, niin päivitin laskelmani Heatpal-ketjusta. Tässä on siis kuuden polttoaineen osalta laskettu kWh / kg (painotehokkuus) ja kWh / e (hintatehokkuus). Molemmissa isompi luku on parempi.

Polttoaineet ovat tenu, seoskaasu, retkipropaani, 5 kg komposiittipullo, puhdistettu bensiini ja pienkonebensiini mittarista. En ota kantaa miten suositeltavia osa noista ovat, mutta eivät ainakaan mahdottomia sisäteltassakaan käytettäväksi. Laskuissa on huomioitu pakkauksen paino kaasujen osalta, nesteissä se on häviävän pieni (muovikanisteri).

Tarkemmat yksityiskohdat ja linkit käytettyjen lukuarvojen lähteisiin löytyvät tästä Excelistä. Sillä voi myös leikkiä, jos kiinnostaa, kaikki on aika hyvin formuloitu valmiiksi:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/241 ... eista.xlsx

Polttoaineiden tehokkuudet ovat:

tenu
kWh / kg 7.40
kWh / e 2.34

seoskaasu
kWh / kg 8.90
kWh / e 0.68

retkipropaani
kWh / kg 7.66
kWh / e 0.17

täyttöpropaani
kWh / kg 6.20
kWh / e 2.99

bensa pullosta
kWh / kg 11.90
kWh / e 1.73

bensa mittarista
kWh / kg 11.90
kWh / e 4.58


Parhausjärjestys painotehokkuudelle (kWh / kg)

1. pienkonebensa mittarista
1. pienkonebensa pullosta
3. seoskaasu
4. retkipropaani
5. tenu
6. täyttöpropaani


Parhausjärjestys hintatehokkuudelle (kWh / e)

1. pienkonebensa mittarista
2. täyttöpropaani
3. tenu
4. pienkonebensa pullosta
5. seoskaasu
6. retkipropaani

Bensa siis jyrää lukuarvojen puolesta, varsinkin jos sen pienkonebensamittarin jostain löytää. Yllättäen iso komposiittipullo ei pärjää painossa - toki se on tarkoitettu pitkäikäiseksi ja siksi varmasti "ylijäreä". Tenu ja seoskaasu ovat lukuarvoissa luokkaa "ihan ok" ja retkipropaani painoteholtaan myös, mutta hinnaltaan ei. Kaikkien vaihtoehtojen kätevyys, käytettävyys ja turvallisuus jää jokaisen itse arvioitavaksi.


Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Kiitos laskelmasta akallio!

Pienkonebensan hinnaksi mittarista siis 1,95eur/L? Kanisterissa edullisin näkemäni (ja nimenomaan Neste Green 4T) on ollut 18,90eur/5L eli 3,78eur/L, karkeasti siis tuplasti kalliimpaa. (Ja kalleimmillaan sama kanisteri on ollut Napapiirin Nesteellä 22,50eur.) Tämän vaihtoehdon voisi lisätä listalle?
Muppe
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Maalis 2010 10:01
Paikkakunta: Maarianhamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Muppe »

Jet A1 olisi mielenkiintoinen lisä testattavaksi, taitaa olla saatavuus vaan vähän hankalahkoa. Hinta on hintsusti toista euroa.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Korpijaakko kirjoitti:Kiitos laskelmasta akallio!

Pienkonebensan hinnaksi mittarista siis 1,95eur/L? Kanisterissa edullisin näkemäni (ja nimenomaan Neste Green 4T) on ollut 18,90eur/5L eli 3,78eur/L, karkeasti siis tuplasti kalliimpaa. (Ja kalleimmillaan sama kanisteri on ollut Napapiirin Nesteellä 22,50eur.) Tämän vaihtoehdon voisi lisätä listalle?
Mittaribensan hinta perustui puhtaasti huhupuheisiin, mutta kylläkin erittäin luotettavassa foorumissa:

http://www.vaellusnet.com/turinat/viewt ... 8&start=60

Eli se on ainakin vuoden vanha tieto, saattaa hyvinkin olla optimistinen.

Voisin lisätä tuon kanisterissa olevan pienkonebensan.

Onko muuten retkeilykäyttöön myytävässä puhdistetussa bensassa ja pienkonebensassa laadullinen ero, vai ovatko ne ihan yhtä hyvää tavaraa molemmat?
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Eipä tuohon kauheasti laskelmia tarvitse...

-bensan energiasisältö on korkein
-halvinta bensaa saa mittarista

Retkeilykäytössä täyttöpropaani on melkein pois suljettu vaihtoehto.

Tosin olen selvitellyt miten niiden vanhojen pienten täytettävien "Primus" pullojen käyttö onnistuisi. Pulloja on paljon liikenteessä noin alle 1 kg pitkä pullo, n. 1,2-1,5 kg:n pullo ja 2 kg:n pullo. Noita saa täytettyä vain harvassa paikassa ja ne pitää itse katsastuttaa. Tuota 2 kg:n pulloa saa kohtuu yleisesti ja sitä taitavat vielä katsastaa. Kustannukset pullon osalta, täytöstä ja tarkastuksesta ovat tilavuuteen nähden korkeat.

Ehkä halvimmalla pääsisi jos "Primus" pullon koeponnistaisi ja katsoisi sisältä läpi endoskoopilla itse ja rakentaisi täyttöletkun 11 kg:n pullosta täyttöä varten. Siistein kai olisi ratkaisu, jossa pullosta tekisi vielä letkun vaikka Omnifuel-keittimelle.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

akallio kirjoitti:Onko muuten retkeilykäyttöön myytävässä puhdistetussa bensassa ja pienkonebensassa laadullinen ero, vai ovatko ne ihan yhtä hyvää tavaraa molemmat?
"Puhdistettu bensiini" taitaa olla aika puhtaasti heptaania tai heksaania riippuen siitä miten hyvin se syttyy(leimahduspiste). Pienkone bensiinissä voi olla jokin muitakin aineosasia joukossa. En tiedä sisältävätkö pienkone bensiinit vielä jotakin aineita moottorin suojaamista ja parempaa käyntiä varten.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

JBay kirjoitti:Eipä tuohon kauheasti laskelmia tarvitse...
-bensan energiasisältö on korkein
-halvinta bensaa saa mittarista
Lisään vielä:

- bensaan liittyy aitoja turvallisuusriskejä
- bensa on välttämättömyys vain pitkillä reissulla
- niitä mittareita ei kai ihan kovin monessa paikassa ole?

Eli kyllä näitä eri vaihtoehtoja voi joutua punnitsemaan. Siksi siis laskelmat. Näkee myös kuinka paljon tulee painossa ja rahassa takkiin, jos päätyy nössömpään vaihtoehton.

Onko bensan energiasisältö korkein? Minun löytämissä luvuissa kaasut voittavat hieman. Ongelma on, että energiasisältöjä on erilaisia ja epämääräisissä lähteissä ei yleensä kerrota, onko kyseessä teoreettinen energiasisältö, vai oikean polttoaineen tehollinen energiasisältö.
JBay kirjoitti: Pienkone bensiinissä voi olla jokin muitakin aineosasia joukossa. En tiedä sisältävätkö pienkone bensiinit vielä jotakin aineita moottorin suojaamista ja parempaa käyntiä varten.
Voisi myös kuvitella, että niissä on ainesosia, jotka parantavat bensan säilyvyyttä. Työkoneiden tankissa se bensa kuitenkin joutuu olemaan pitkiäkin aikoja.
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

akallio kirjoitti:Onko muuten retkeilykäyttöön myytävässä puhdistetussa bensassa ja pienkonebensassa laadullinen ero, vai ovatko ne ihan yhtä hyvää tavaraa molemmat?
Keitinbensalla suutinta ei tarvitse puhdistella yhtä tiuhaan vaikka käyttää samaa tavaraa esilämmitykseen ja haisee vähemmän.
akallio kirjoitti: Voisi myös kuvitella, että niissä on ainesosia, jotka parantavat bensan säilyvyyttä. Työkoneiden tankissa se bensa kuitenkin joutuu olemaan pitkiäkin aikoja.
Joko Primuksen bensa ei noita vaadi, tai sitten säilyvyysaineita on sielläkin. Minulla on jämät noin 10v vanhasta keitinbensapönikästä varastossa, keväällä käytin viimeksi ja toimi edelleen kuin uutena. Eikä pöntön pohjalla ollut erottuneena mitään töhnää.
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
luuppi
Viestit: 5563
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Sailyvyysaineista en tieda, mutta oktaanilukuahan korotetaan lisaamalla kaasua. Pitkaan pidettyna kay niin kuin valmiiksi sekoitetulle drinkille: kuplat haviavat. No, jaahan ne alkuperaiset oktaanit tallelle, tuskin on mitaan merkitysta retkikaytossa.
- miten muuten sen retkibensan leimahduspiste suhtautuu auto/lentokonebensoihin. Formula-puolella se oktaanikisahan kiellettiin juuri leimahdusvaaran lisaantymisen vuoksi
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

akallio kirjoitti: Lisään vielä:

- bensaan liittyy aitoja turvallisuusriskejä
- bensa on välttämättömyys vain pitkillä reissulla
- niitä mittareita ei kai ihan kovin monessa paikassa ole?

Eli kyllä näitä eri vaihtoehtoja voi joutua punnitsemaan. Siksi siis laskelmat. Näkee myös kuinka paljon tulee painossa ja rahassa takkiin, jos päätyy nössömpään vaihtoehton.

Onko bensan energiasisältö korkein? Minun löytämissä luvuissa kaasut voittavat hieman. Ongelma on, että energiasisältöjä on erilaisia ja epämääräisissä lähteissä ei yleensä kerrota, onko kyseessä teoreettinen energiasisältö, vai oikean polttoaineen tehollinen energiasisältö.
Se uskomus on tosiaan vahvana edelleen että bensa räjähtää ja tuhoaa kaiken lähiympäristössä n. 20-50m säteellä. Uskomus lienee peruja elokuvissa esitetyistä autojen räjähdyksistä.

Itse en ole onnistunut saamaan aikaan vaaratilannetta bensiinillä vaikka nuoruudessa tuli aidosti yritettyä josko saisi syntymään elokuvamaisen räjähdyksen tai muuta vastaavaa. Ainoa "hauskempi" tilanne syntyi kun kaadoimme kuumana kesäpäivänä bensaa lämpimän roinakasan päälle ja bensaa sitten höyrystyi ilmaan. Kun tarjosimme tulta rojukasaan niin saatiin kokea hiukan aikaa kuumaa ja tyhjiömäistä oloa. R-aineilla bensaa sai vain roiskumaan, suljetussa metalliastia nuotioon laitettu bensa ei räjähtänyt. Eli pidän bensaa melko turvallisena aineena.

Teltassa voi ehkä saada teltan täyteen hyörystynyttä bensaa jos keitin sammuu kesken keittelyn ja ei saa jostakin syystä suljettua keitintä. Sama tapahtuu myös petroolilla ja kaasulla.

Itse olen alkanut käyttämään bensaa myös lyhyillä reissuilla kun käyttö on kertakäyttökaasuja edullisempaa ja bensaa tuli hankittua sen verran reilusti.

Mittareita on ainakin seuraavilla Nesteen asemilla; Eläintarha Hki, Porvoo kai lähellä jalostamoa, Lielahti Tre ja Tourula JKL. En tiedä onko pohjoisessa päin joku asema.

Täyttöpullojen käyttö on käytönnössä poissuljettu retkeilyssä niin sen energiasisältöä/hintaa ei ole tarvetta oikein pohtia vertailussa.
Viimeksi muokannut JBay, 28 Elo 2013 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

luuppi kirjoitti:- miten muuten sen retkibensan leimahduspiste suhtautuu auto/lentokonebensoihin. Formula-puolella se oktaanikisahan kiellettiin juuri leimahdusvaaran lisaantymisen vuoksi
Riippuu valmistajasta/myyjästä mikä seos pullossa oikeasti on. Omia havaintoja hajun ja syttymisherkkyyden perusteella:

-Primus on lähellä bensaa
-Coleman Fuel on lähempänä petrolia

Itse veikkaan että retkikeitin bensat sekoitetaan petroolista ja heptaanista. Seossuhde määrää syttymispisteen. Coleman Fuel on ameriikasta, siellä valmistajat haluavat pelata varmamman päälle vahingon korjausvaateiden pelossa niin Coleman Fuel:n leimahduspiste on alhaisempi.
Kelo
Viestit: 812
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:40

Viesti Kirjoittaja Kelo »

JBay kirjoitti:Se uskomus on tosiaan vahvana edelleen että bensa räjähtää ja tuhoaa kaiken lähiympäristössä n. 20-50m säteellä. Uskomus lienee peruja elokuvissa esitetyistä autojen räjähdyksistä.
Teltassa riittää hyvinkin pieni säde. Itse olen nähnyt, miten henkilöauto syttyi räjähdyksenomaisesti suuriin liekkeihin, kuski paloi välittömästi paikalleen.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

^^ Hetkonen, nostan tuon olkinuken pois pöydältä tilaa viemästä ja vastaan sitten...

On selvää, että tenu on turvallisempaa kuin bensa. Bensa ei välttämättä ole älyttömän vaarallista, mutta jos haluaa mahdollisimman turvallista ratkaisua, niin sitten se on tenu (teräsvillaan imeytettynä), näistä vaihtoehdoista.

Bensan ja kaasujen suhde on monimutkaisempi. Koska bensa vaatii esilämmityksen, niin väittäisin, että tämäkin kallistuu kaasun eduksi jossain määrin. Täysin mutu-pohjalta nettifoorumeja selaamalla vaikuttaisi, että bensakeittimillä on saatu useammin aikaan isoja lieskoja kuin kaasulla. Normaalisti se ei ole ongelma, mutta sisäteltassa, tai teltassa ylipäänsä, voi olla.

Edellämainitut ovat järjestyksellisiä väittäimiä, joista ei voi päätellä mitään asioiden suuruussuhteista. Voi olla, että tenu on vain olemattoman verran turvallisempaa kuin bensa käytännössä. Tai sitten paljonkin. Koska näistä asioista ei tietääkseni mitään tilastointia ole, niin silloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää asioiden spekulointi mielessään ja netissä, ja sitten sen oman enemmän tai vähemmän perustellun ratkaisun tekeminen.

Jotkut kuskaavat täytettäviä propaanipulloja ahkiossa, joten en näe miksi sitä ei olisi perusteltua pitää mukana.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Kelo kirjoitti:Teltassa riittää hyvinkin pieni säde. Itse olen nähnyt, miten henkilöauto syttyi räjähdyksenomaisesti suuriin liekkeihin, kuski paloi välittömästi paikalleen.
Jokunen keittimen sammumisesta johtuva lyhyt kaasuuntuneen bensan ja petroolin päästö on itselle teltassa sattunut eikä räjähdystä syntynyt. Jos höyrystäisi kuulamma keittimellä bensaa 10 s tai pidempään teltan sisällä niin sitten voisi saada potentiaalisen ongelman aikaan. Sama tapahtuu myös petroolilla ja kaasulla. Eli mikään noista polttoaineista ei ole turvallisempi kuin toinen ainakaan tuossa uhkakuvassa.

Olisko auton palamisessa kyse "irtonaisen" tai letkusta suihkuavan bensan aiheuttama palo vai auton materiaalien aiheuttama palo? Henkilöauto, josta on poistettu kaikki bensa palaa myös varsin iloisesti ja nopeasti.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

^^

Kyllä tenu on varmaan turvallisinta ei kai siitä pääse mihinkään. Talvella tenulla keittely voi olla aika tuskaista hitautensa vuoksi.

Joo, kyllä bensalla saa isoja liekkejä aikaan esilämmityksessä. Sitä varten pidetään kattilan kantta valmiina, jotta liekkejä voi tasata ettei ne yllä teltan kankaisiin. Tosin talvella kun sytyttimet ei oikein toimi keitintä pitää sytyttää tulitikuilla niin kaasuhanan ja sytytyshetken väliin jää aikaa jolloin kaasua pääse telttaan. Nesteillä aine menee esilämmityshuopaan, josta sen voi sytyttää kun ehtii.

En ole nähnyt kenelläkään esim. 5 kg tai 3 kg propaanipulloa retkikäytössä. Niitä pienempiä kai on jotkut käyttäneet, mutta onko vertailuhintana laskuissa ollut myös pienen pullon täyttöhinta?
Vastaa Viestiin