Kokemuksia jahtimailta ja metsästysretkiltä

Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

rautu kirjoitti:No olipas erikoinen tapaus. Tuollaisia harvoin tapahtuu. Hyvä, että hoidit pois ja kuoppasit. Mikähän tauti silläkin lienee ollut, kun noin sekaisin oli. Pitikö yhtään edes juosta perässä, vai antautuiko helpolla?
Oli sellainen vähäpeitteinen talousmetsä ja näin jo kaukaa, noin 50m päästä, että supi tulee vastaan. Otin kirveen repun sivusta käteeni ja jäin odottamaan. Supi tuli suoraan päin, ehkä siirryin 5- 10m sivuun, jotta kohtasin elikon. Nappasin hamarapuolella kerran, siihen jäi.
En ole ennen minäkään moista kokenut vaikka supien kanssa touhunnut olen.
Olisiko tuo toisaalta lienee talvehtimispaikkaa unenpöpperöissään hakenut?
Samapa tuo, autuaimmilla mailla tuholainen nyt on.
Ja kirves hiilloksella desinfioitu, varmuuden vuoksi.


"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Muutaman kerran on supi kävellyt kaislikossa sorsapassissa ollessa viereen. Ei taida mikään erikoisen tarkka otus olla tai sitten on tuuli sattunut sopivasti..
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Onko Pekka vuokrannut Pertulta metsästysoikeuksia?
Ei ole, eikä Pekka ole Pertun maista riippuvainen. Hänellä on oikeus tehdä mailleen mitä haluaa.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Perttu
Viestit: 906
Liittynyt: 08 Tammi 2011 13:59

Viesti Kirjoittaja Perttu »

Pekka kirjoitti:
Onko Pekka vuokrannut Pertulta metsästysoikeuksia?
Ei ole, eikä Pekka ole Pertun maista riippuvainen. Hänellä on oikeus tehdä mailleen mitä haluaa.
Ei ole Pekka vuokrannut minun maita, mutta useat metsästysseurat on vuokrannut.
Viimeksi keskiviikkona kävin keskustelua metsästysoikeuden vuokraamisesta. Kyseessä olisi ollut pienriistan metsästys.
Ihmettelen Pekka tapaa älähtää vittuilemalla jos kysyy miten homma on mennyt. Pitääkö se sanonta paikkaansa se koira älähtää johon kalikka kalahtaa? On monia maita metsästysseuroilla jäänyt vuokraamatta ja syynä ollut käytös :wink:

Itselläni ei ole tarvetta lähteä hirvimetsälle lihaa hakeen. Teen hirvieläinten metsästyssopimukset aina vain sillä ehdolla jos joskus saa palan lihaa. Hyvin tuo on toiminut. Metsästelen itse vähän, mutta tänä vuonakaan en ole käynyt jahdissa. Minkkiloukun tein pienen poijan kanssa ja vietiin se maastoon.

Viime talvelta piti erästä metsästysporukkaa ojentaa. Olivat olleet supikoirajahdissa luolilla ja kaivaneet supit pesästä ulos. Supit oli tapettu ja jätetty sille sijoilleen. Kaivauksia ei oltu siistititty, jonne olisi voinut laittaa nämä supin raadot. Ennen kaikkea ko. alueella ei ole voimassa olevaa pienriistan metsästys sopimusta. Oli helppoa päästä tekijöiden jäljille, kun olivat olleet firmansa pakettiautolla liikkeellä.
omat polut
Viestit: 4224
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Rauhanmieskin hermostuu, välikatossa rapisi siihen malliin että joku oravaa isompi, kuulin kun kapusi tikkaita pitkin sinne, näätä/minkki, nyt kaivattais tappamisen asiantuntijoilta hyvää ohjetta miten pääsee eroon, loukku?
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

omat polut kirjoitti:Rauhanmieskin hermostuu, välikatossa rapisi siihen malliin että joku oravaa isompi, kuulin kun kapusi tikkaita pitkin sinne, näätä/minkki, nyt kaivattais tappamisen asiantuntijoilta hyvää ohjetta miten pääsee eroon, loukku?
Se on se pikkulintujen ruokinta, joka vetää pienpetoja pihapiiriin. :wink:

No tosissaan, jos pystyt tarkistamaan loukun joka päivä, niin se on hyvä laite, eikä maksa paljon. Jos harvemmin pääsee, niin heti tappavat raudat, jotka saa halvimmillaan kympillä. Niihin voi joutua askartelemaan laatikon ympärille, jos on vaarana muiden eläinten joutuminen rautoihin. Syötti niin, että elikko joutuu menemään rautojen läpi.

Jos on näätä, niin itse veisin johonkin sudenvitun loukolle ja vapauttaisin.. Se on hieno eläin. Minkiltä heti henki pois.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
omat polut
Viestit: 4224
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Mitään ei ole ruokittu eikä ruokita, se on helkkarin hyvä pesäpaikka joka houkuttaa näin loppusyksystä hiljaisella mökillä, täytyypä noihin heti tappaviin tutustua, kuulostaa lupaavalta.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

omat polut kirjoitti:^Mitään ei ole ruokittu eikä ruokita, se on helkkarin hyvä pesäpaikka joka houkuttaa näin loppusyksystä hiljaisella mökillä, täytyypä noihin heti tappaviin tutustua, kuulostaa lupaavalta.
http://www.ahtihuvila.fi/index.php?sivu ... yntiraudat

Tossa on sulle valmis paketti. Helposti halvalla.

Toki voit vastaavan laatikon askerrella itse ja laittaa duket sinne, niin pääset vähän halvemmalla.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
omat polut
Viestit: 4224
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Tänks, pannaan tilaukseen, ja hyvä ja helppo syötti vielä pitäisi keksiä, joku mitä ei tarvitse ensin ampua:)
Perttu
Viestit: 906
Liittynyt: 08 Tammi 2011 13:59

Viesti Kirjoittaja Perttu »

^ jäniksen raatoja näkyy olevan teiden varsilla. Joku tietysti viilaa pilkkua ja sanoo ettei saa ottaa :?
Rotan tai myyrän kusen hajuisella loukulla tulee saalista ilman syöttiä. Tai sitten näädän tai minkin hajurauhasia hännän juuresta :wink:
PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

omat polut kirjoitti:Rauhanmieskin hermostuu, välikatossa rapisi siihen malliin että joku oravaa isompi, kuulin kun kapusi tikkaita pitkin sinne, näätä/minkki, nyt kaivattais tappamisen asiantuntijoilta hyvää ohjetta miten pääsee eroon, loukku?
Meillä ropisi kans ja perheen päättävä taho sanoi, että joku musta meni yläpohjaan. Tosin oli vähän pimeetä eli tarkasti ei kulkijaa nähnyt. Kovaa kolinaa siellä tuntui pitävän.

Vähän aikaa sittehn rouva oli juuri lähdössä töihin kun yläpohjassa rapisi. Kun hän kurkkas kuistista, niin kurrehan siellä olikin, eikä mikään pikkupeto kuten ensin luulin.

Jos se nyt kurre sinne pitemmäksi ajaksi jää asuun niin se ei tietenkään ole toivottava olotila. Kuinkas siitä pääsee eroon? Loukkua kurrelle ei viittis virittää.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Kala on hyvä syötti loukkuun. Haisee mukavasti. Vaikka kalanpää, jos fileroit lohta.

Oravalle elävänä pyytävä loukku. Se täytyy vaan tarkistaa joka päivä.

Yläpohjaan kulkevat tuuletusraot kannattaisi verkottaa.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Ihmettelen Pekka tapaa älähtää vittuilemalla jos kysyy miten homma on mennyt. Pitääkö se sanonta paikkaansa se koira älähtää johon kalikka kalahtaa?
Kiitos samoin. Luepa asetusmerkintää koskevat viestisi. Ja eiköhän se ole ihan meidän hirviporukan sisäinen asia kuinka hoidamme jahdin.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Perttu
Viestit: 906
Liittynyt: 08 Tammi 2011 13:59

Viesti Kirjoittaja Perttu »

rautu kirjoitti:Kala on hyvä syötti loukkuun. Haisee mukavasti. Vaikka kalanpää, jos fileroit lohta.

Oravalle elävänä pyytävä loukku. Se täytyy vaan tarkistaa joka päivä.

Yläpohjaan kulkevat tuuletusraot kannattaisi verkottaa.
Loukku oravalle? Onko mahdollista?
Perttu
Viestit: 906
Liittynyt: 08 Tammi 2011 13:59

Viesti Kirjoittaja Perttu »

Pekka kirjoitti:
Ihmettelen Pekka tapaa älähtää vittuilemalla jos kysyy miten homma on mennyt. Pitääkö se sanonta paikkaansa se koira älähtää johon kalikka kalahtaa?
Kiitos samoin. Luepa asetusmerkintää koskevat viestisi. Ja eiköhän se ole ihan meidän hirviporukan sisäinen asia kuinka hoidamme jahdin.
Enintään tai vähintään :?: Anteeksi Pekka :!:
Vastaa Viestiin