Läskipyörä (fatbike)

markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

Tutkimusten mukaan lukkopolkimien avulla "nostamisen" mukaan ottaminen ei kylläkään tee polkemisesta oikeastaan juuri ollenkaan tehokkaampaa, koska yli 96% tehosta tuotetaan silti poljinta alaspäin painettaessa.

The Pedaling Technique of Elite Endurance Cyclists: Changes with Increasing Workload at Constant Cadence

Koehenkilöt eliittipyöräilijöitä, joten varmaankin pyöritystekniikka kunnossa. Veikkaisin, että muutos keskinopeudessa on reilusti suurempi kuin 4% tehonlisäys antaisi olettaa.


Tunturineuvos
Viestit: 388
Liittynyt: 03 Huhti 2006 15:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunturineuvos »

Oma kokemus on että lukkopolkimien suurin hyöty ei ehkä niinkään ole keskinopeus vaan maastossa hetkelliset huipputehot. Monista paikoista joista en ilman lukkoja päässyt taluttamatta ylös menen heittämällä lukkojen kanssa ilman mitään ongelmia. Pari esimerkkiä Saariselkä MTB reitiltä: Joikun kodalta Urupäälle päin nouseva märkä ja kivinen mönkijäura ja Riekkovaaran jälkeen Kuusivaaralle nouseva märkä ja sammaleinen polku. Tuntuu että lukkopolkimet antaa huikeasti lisää hetkellistä tehoa tällaiseen. Olen pistänyt kaikkiin polkupyöriin lukkopolkimet tokihan ne talvella voi olla hankalia.
Avatar
Mr_C
Viestit: 3135
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

markkut kirjoitti:Tutkimusten mukaan lukkopolkimien avulla "nostamisen" mukaan ottaminen ei kylläkään tee polkemisesta oikeastaan juuri ollenkaan tehokkaampaa, koska yli 96% tehosta tuotetaan silti poljinta alaspäin painettaessa.

The Pedaling Technique of Elite Endurance Cyclists: Changes with Increasing Workload at Constant Cadence

Koehenkilöt eliittipyöräilijöitä, joten varmaankin pyöritystekniikka kunnossa. Veikkaisin, että muutos keskinopeudessa on reilusti suurempi kuin 4% tehonlisäys antaisi olettaa.
Fillarilehdessä tuota joskus kauan sitten oli kokeiltu ja (ulkomuistista) eroa on enemmän kuin 4 %.

Tutkimuksia voi tietysti tehdä, mutta miten ne tehdään vaikuttaa lopputulokseen.
Lukkopolkimien kanssa ja jo niitä ennen vuosikymmeniä käytettyjen hihnojen kanssa ajettaessa on tarkoitus pyörittää. Siinä ei paineta poljinta alas ja nosteta ylös, vaan pyöritetään, jolloin lisäksi vedetään taakse ja työnnetään eteen, saumattomasti.
Se vaatii harjoitusta että sujuu hyvin. Silloin hyötysuhde ja keskinopeus paranee.
Onnistumista voi tarkistaa myös pyörämittarista, jos on malli joka kertoo kuinka suuri osa kampikierroksista on ollut pyöritystä.

Maastoajossa myös hetkellisestä tehosta on hyötyä, niin kuin Tunturineuvos kokemuksistaan kirjoitti.
Tuota voi kokeilla sillä kuntopyörällä. Avopolkimilla istualtaan ajetaan niin suurille wattiluvuille kuin päästään.
Sitten tehdään sama lukkopolkimilla. Ero on paljon suurempi kuin jokin 4 %.
Lopussa tuossa ei enää niin paljon pyöritetä vaan runtataan, painaen ja nostaen. Maksimaalista wattilukemaa hakien.

Lukkopolkimien etu on myös se että kengät pysyy polkimilla vaikka olisi röykkyistä menoa. Ja Irtoavat nopeasti tarvittaessa.
retkuilija
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Heinä 2013 23:00

Viesti Kirjoittaja retkuilija »

Wateista en niin tiedä kun on kyse nautiskeluajoista mutta lukoista on ollut suurin etu tilanteissa jossa takarenkaalle pitää saada pitoa samaan aikaan kun tehoa pitää olla käytettävissä. Lumisessa tai muuten pehmeässä ylämäessä jos joutuu nousemaan polkemaan putkelta tahtoo takarenkaalta kadota samantien pito. Lukoilla voi ajaa samat paikat ilman ongelmia.
"...matkalla jossain päin Suomea..."
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

Mr_C kirjoitti:Tutkimuksia voi tietysti tehdä, mutta miten ne tehdään vaikuttaa lopputulokseen.
Tätä yritin sanoa. Jotain noissa wattitutkimuksissa unohdetaan. Itsehän tosiaan käytän lukkiksia ja olen ehdottomasti niiden kannalla, eli minulle ei niiden käyttöä tarvitse perustella, enkä ole niitä vastaan argumentoimassa. Ajattelin vain mainita, ettei tuo pyörityksen tehokkuus ihan niin selkeä juttu ole.
retkuilija kirjoitti:Lumisessa tai muuten pehmeässä ylämäessä jos joutuu nousemaan polkemaan putkelta tahtoo takarenkaalta kadota samantien pito. Lukoilla voi ajaa samat paikat ilman ongelmia.
Joo, veto on tasaisempi.
Tunturineuvos
Viestit: 388
Liittynyt: 03 Huhti 2006 15:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunturineuvos »

Tätä myös oikeastaan tarkoitin. Jyrkimmän/pehmeimmän/liukkaimmankin paikan voi ajaa istumilteen lukkojen kanssa ja jos perä tuntuu alkaa luistaa (kuulee ropinasta) voi nojata lisää taaksepäin. Ainoa paikka jossa Saariselällä rohkeus petti on Luulammilta Kiilopäälle nousevan mutkamäen se yksi lyhyt kaikista jyrkin kohta jossa pelästyin että nyt pyörä keikahtaa takaperin ympäri ja hyppäsin pois satulalta. Samanlainen yksi ainoa jyrkkä kohta on Pirttimäki-Solvalla reitillä. Mutta joku rohkeampi/nuorempi/taivampi tasapainottelija varmaan uskaltaa nekin ajaa.
omat polut
Viestit: 4215
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Sähkärillä menee penkistä, ja ilman lukkoja.
Patikoitsija
Viestit: 2597
Liittynyt: 18 Elo 2010 19:17

Viesti Kirjoittaja Patikoitsija »

Bordeaux-ruokaviinipullon vastineena lainasin kaverilta Trek läskipyörän ja kokemus oli ainoastaan plusmerkkinen, ulkoilutin läskiä kuuden tunnin taipaleen luonnonpäivänä 4.2.

Pitävät nastat flättipolkimissa toimivat erinomaisesti, en kaipaisi klosseja. Joulupukki saa varautua ottamaan kuormaansa uuden 90mm vanteilla varustetun kulkuneuvon, tuon mainion alaskalaiskeksinnön. Sen verran hieno muistijälki jäi pääkoppaan tästä uudesta ulkoilumuodosta minulle.

Poromiesten kelkkajotosta myöten oli mahtavaa kruisata ja kerros uutta lunta kantavan uran päällä teki matkasta äänetöntä sekä pehmeää. Satulasta käsin bongasin palokärjen, kuukkeleita, riekkoporukan.
Avatar
OS
Viestit: 8147
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Patikoitsija kirjoitti:Bordeaux-ruokaviinipullon vastineena lainasin kaverilta Trek läskipyörän ja kokemus oli ainoastaan plusmerkkinen, ulkoilutin läskiä kuuden tunnin taipaleen luonnonpäivänä 4.2.

Pitävät nastat flättipolkimissa toimivat erinomaisesti, en kaipaisi klosseja. Joulupukki saa varautua ottamaan kuormaansa uuden 90mm vanteilla varustetun kulkuneuvon, tuon mainion alaskalaiskeksinnön. Sen verran hieno muistijälki jäi pääkoppaan tästä uudesta ulkoilumuodosta minulle.

Poromiesten kelkkajotosta myöten oli mahtavaa kruisata ja kerros uutta lunta kantavan uran päällä teki matkasta äänetöntä sekä pehmeää. Satulasta käsin bongasin palokärjen, kuukkeleita, riekkoporukan.
Meinaatko malttaa odotella tulevaan jouluun, vai hoputatko pukkia liikkeelle aikaisemmin? Kevättalven hankikelit kohtapuolin (toivottavasti) tulossa ajettaviksi. :)

Kuudessa tunnissa pääsee jo hyvin sisälle tähän touhuun, itsellä reilu kahden tunnin pyöränulkoilutus eilen luonnonpäivänä.
Patikoitsija
Viestit: 2597
Liittynyt: 18 Elo 2010 19:17

Viesti Kirjoittaja Patikoitsija »

^ Mahdollisesti pyörä on hankittava hankiin mennessä. Ajatuksena oli kylläkin vain hiihtää luminen aika ja kulkea läskipyörällä lähinnä työmatkoja mutta näillä kokemuksilla mopo karkaa käsistä hyvin herkästi :)
Pateku
Viestit: 177
Liittynyt: 24 Syys 2012 17:21

Viesti Kirjoittaja Pateku »

Lähti lapasesta viime torstaina ja tuli hankittua Xxl:n tarjouksesta pari kappaletta whiten 4 fat lite läskipyörää. Tarkemmin sanottuna rouva ne osti, mä vähän yllytin :lol:

Ihan mukavaa noilla on ajella, illan kähmeessä tuli tunti polettua umpihangessa. Väsyhän siinä tuli. :lol:
Avatar
OS
Viestit: 8147
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Pateku kirjoitti:Lähti lapasesta viime torstaina ja tuli hankittua Xxl:n tarjouksesta pari kappaletta whiten 4 fat lite läskipyörää. Tarkemmin sanottuna rouva ne osti, mä vähän yllytin :lol:
Mukavaa, kun perheessä on yllytyshullu. :wink:
Pateku
Viestit: 177
Liittynyt: 24 Syys 2012 17:21

Viesti Kirjoittaja Pateku »

OS kirjoitti:
Pateku kirjoitti:Lähti lapasesta viime torstaina ja tuli hankittua Xxl:n tarjouksesta pari kappaletta whiten 4 fat lite läskipyörää. Tarkemmin sanottuna rouva ne osti, mä vähän yllytin :lol:
Mukavaa, kun perheessä on yllytyshullu. :wink:
Lievennetään sen verran, että olen kuumeillut kaksi vuotta fatbikea.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Pateku kirjoitti:
OS kirjoitti:
Pateku kirjoitti:Lähti lapasesta viime torstaina ja tuli hankittua Xxl:n tarjouksesta pari kappaletta whiten 4 fat lite läskipyörää. Tarkemmin sanottuna rouva ne osti, mä vähän yllytin :lol:
Mukavaa, kun perheessä on yllytyshullu. :wink:
Lievennetään sen verran, että olen kuumeillut kaksi vuotta fatbikea.
Olisiko ostanut 3 pyörää jos olisit kuumeillut 3 vuotta :D
Avatar
BlindSide
Viestit: 139
Liittynyt: 06 Maalis 2016 09:17

Viesti Kirjoittaja BlindSide »

Pateku kirjoitti:Lähti lapasesta viime torstaina ja tuli hankittua Xxl:n tarjouksesta pari kappaletta whiten 4 fat lite läskipyörää. Tarkemmin sanottuna rouva ne osti, mä vähän yllytin :lol:

Ihan mukavaa noilla on ajella, illan kähmeessä tuli tunti polettua umpihangessa. Väsyhän siinä tuli. :lol:
Ite ostin kans parit vastaavat. Olis tarkotus kulkee perheen työmatka-ajot ympäri vuoden noilla...Paitsi, että rakennan niihin sähköavustimia parhaillaan, jotta saa vähän vauhtia. Matkaa on kuitenkin 18km/suunta, eikä jaksa kaikkea vetää jokapäivä omilla jaloilla :D On kyllä ihan vakionakin varsin soiva peli tuo lite-malli... Myyvät niitä näemmä vielä hetken tuohon 699-hintaan. Lienee 5fat-sarjalaiset jo tuloillaan...
Vastaa Viestiin