Vanhan ajan retkieväs

sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Talkkunajauhot, Ussalaiset nimenomaan, kelpaavat missä vain, mutta piimän ulkoiluttaminen kesällä useammaksi päiväksi vähän arveluttaa.
Ensiviikolla se sitten alkaakin, kaurapuuron keitto jää odottamaan syksyn viileitä kelejä, kesän kestävä talkkunakausi. Nam nam. :)


Avatar
Pepi
Viestit: 7439
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

codepic kirjoitti:Talkkunaa, piimää ja mustikkaa.
Talkkunaa on monenlaista. Mitä niistä sinä käytät?
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

codepic kirjoitti:Talkkunaa, piimää ja mustikkaa.

Puuroa jos aamulla vedän, niin ennen yhtätoista pitää pysähtyä syömään mutta talkkunalla jaksaa iltapäivään varsinkin jos on taskupähkinähedelmät mukana.
Kas perhana, enpä ole ymmärtänyt ottaa talkkunaa retkimuonaksi. Kaurapuurolla olen aamut aloittanut. Tähän tulee muutos. Talkkunahan on herkkua ja kaloreitakin muutama enempi kuin kaurapuurossa.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
tst
Viestit: 6566
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

dailymail kirjoitti:
codepic kirjoitti:Talkkunaa, piimää ja mustikkaa.

Puuroa jos aamulla vedän, niin ennen yhtätoista pitää pysähtyä syömään mutta talkkunalla jaksaa iltapäivään varsinkin jos on taskupähkinähedelmät mukana.
Kas perhana, enpä ole ymmärtänyt ottaa talkkunaa retkimuonaksi. Kaurapuurolla olen aamut aloittanut. Tähän tulee muutos. Talkkunahan on herkkua ja kaloreitakin muutama enempi kuin kaurapuurossa.
Puuro on tosiaan yhtä tyhjän kanssa ja se on jäänyt pois. Talkkuna on minulle Itä-Suomessa varttuneelle outoa ja kammottavaa mössöä, ensimmäinen kontakti siihen oli joskus lapsuudessa kun nälissäni heitin jotain tuntematonta tavaraa ääntä kohti ja se pölähti suussa ja kohta yskiessä sitä tuli nenästäkin. Haluan oppia sen syönnin ja tässäpä teille talkkunatietäjille onkin haaste eli miten sitä pölyä voi syödä retkillä? :)
Ps. Jos se toimii niin ruokakuvio olisi: päivä käyntiin talkkunalla ja cuscusin voimalla loppupäivä, se on muuten todellinen ihmeaine ja täältä sain vinkin että sitä voi helposti maustaa lihaliemikuutiolla.
Olen huiskassut kourallisen sitä nuudelipussin yhteyteen ja antaa muuten kummasti potkua.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

tst kirjoitti:
dailymail kirjoitti:
codepic kirjoitti:Talkkunaa, piimää ja mustikkaa.

Puuroa jos aamulla vedän, niin ennen yhtätoista pitää pysähtyä syömään mutta talkkunalla jaksaa iltapäivään varsinkin jos on taskupähkinähedelmät mukana.
Kas perhana, enpä ole ymmärtänyt ottaa talkkunaa retkimuonaksi. Kaurapuurolla olen aamut aloittanut. Tähän tulee muutos. Talkkunahan on herkkua ja kaloreitakin muutama enempi kuin kaurapuurossa.
Puuro on tosiaan yhtä tyhjän kanssa ja se on jäänyt pois. Talkkuna on minulle Itä-Suomessa varttuneelle outoa ja kammottavaa mössöä, ensimmäinen kontakti siihen oli joskus lapsuudessa kun nälissäni heitin jotain tuntematonta tavaraa ääntä kohti ja se pölähti suussa ja kohta yskiessä sitä tuli nenästäkin. Haluan oppia sen syönnin ja tässäpä teille talkkunatietäjille onkin haaste eli miten sitä pölyä voi syödä retkillä? :)
Ps. Jos se toimii niin ruokakuvio olisi: päivä käyntiin talkkunalla ja cuscusin voimalla loppupäivä, se on muuten todellinen ihmeaine ja täältä sain vinkin että sitä voi helposti maustaa lihaliemikuutiolla.
Olen huiskassut kourallisen sitä nuudelipussin yhteyteen ja antaa muuten kummasti potkua.
Talkkunasta irtoaa energiaa jotakuinkin samat kuin kaurahiutaleesta eli n. 330 Kcal/100g. Talkkunajauho kuitenkin pakkautuu hieman pienempään tilaan kuin kaurahiutale.

Talkkunajauhoa olen käyttänyt kotioloissa. Joko kaurapuuron sekaan sopiva annos makua antamaan tai sitten koko puuro talkkunasta. Laitan jauhot aina kylmään veteen ja sekoitan kunnolla ennen keittämistä ja keittämisen aikanakin ettei ota pohjaan. Kypsyminen kestää jonkin minuutin kauemmin kuin kaurahiutaleella. Talkkunaan sopii voisilmä, mutta hyvää se on ilmankin. Maku on äkkinäisille usein voimakas, mutta kannattaa totutella.

Retkikäytöstä ei ole vielä kokemusta. Kesän jälkeen on.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
tst
Viestit: 6566
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Olen varmaan syönyt sitä pari kertaa ja aina siis pelkkiä keittämättömiä jauhoja ja olikohan piimää päälle, lievästi sanottuna omituista tottumattomalle. Itä Suomessa sitä ei tosiaan tunnettu ainakaan ennen mutta tuo oli aivan uutta että sitä voi keittää ja kun pakkautuukin pieneen tilaan niin aion testata, kiitos tiedosta!
EDIT Töissä olen muuten syönyt jälkkärinä talkkunahyvettä tms. ja se on kyllä ollut erinomaista.
invader
Viestit: 282
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

Talkkunajauhoja on erilaisia. Puurotalkkuna on karkeampaa ja sitten on esim. piimään sekoitettavaa hienojakoista ainetta. Jossakin sotkevat talkkunan sekaan herneitä.
pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

Talkkunajauhon voi muussata mustikan/puolukan / hillan tai ihan minkä marjan kanssa vain , niin hyvä tulee . Meinaan kokemusta on mustikan/ metsämansikan kanssa . Tottumuksesta kyse.
( tai enhän minäkän porkkanalaatikkoa syö, kamalan makusta :cry: Ei totu, ei sitte millään )
tst
Viestit: 6566
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Joo porkkanalaatikko olisi voinut jäädä keksimättä. Jaa että pelkkää marjaa sekaan ja muussaus, ei siis vettä? Täytyy sivistäytyä tälläkin saralla. :)
Avatar
Pepi
Viestit: 7439
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Herne on olennainen osa talkkunaa kauran ja ehkä ohran lisäksi. Se on valmiiksi kypsennettyä sekoitettavaksi viiliin tai puolukkasurvokseen. Itäsuomalainen "talkkuna" on kalpea mauton aavistus hämäläisestä. Tai ei edes aavistus.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
codepic
Viestit: 100
Liittynyt: 05 Elo 2011 03:19

Viesti Kirjoittaja codepic »

Pepi kirjoitti:
codepic kirjoitti:Talkkunaa, piimää ja mustikkaa.
Talkkunaa on monenlaista. Mitä niistä sinä käytät?
Taitaapi olla hämäläistä talkkunaa. Sellasta missä on sekä kauraa, ohraa ja hernettä ja minkä voi keittämättä vedellä raakiiltaan.
Ursus
Viestit: 9605
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Meillä on pitänyt ostaa aina Taivalkosken Myllyn talkkunaa. Taivalkosken myllyn Herkkutalkkuna-jauho on valmis vatsaystävällinen ja kuitupitoinen aamu- ja välipalaruoka. Sitä on syöty perinteisesti viilin tai piimän kanssa, mutta se sopii erinomaisesti myös jogurttiin sekä erilaisiin kerma-, rahka- ja maitopohjaisiin jälkiruokiin sekä leivontaan.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Pepi
Viestit: 7439
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Olen tottunut Rantasen talkkunaan (kaura, ohra, herne). Taivalkosken talkkuna on kai kainuulaista tyyppiä, jossa herneen asemesta on ruista.

Talkkunajauhon perusidea on kai kaikkialla se, että se on valmiiksi kypsennettyä. Idässä sitä voidaan vielä keittää, mutta lännessä syödään lisäkypsentämättä pöpörönä tai piapona.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
hannes
Viestit: 10824
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Pepi kirjoitti:Herne on olennainen osa talkkunaa kauran ja ehkä ohran lisäksi. Se on valmiiksi kypsennettyä sekoitettavaksi viiliin tai puolukkasurvokseen. Itäsuomalainen "talkkuna" on kalpea mauton aavistus hämäläisestä. Tai ei edes aavistus.
Samaa mieltä. Herneet antavat lisäarvoa siihen, onhan se valkuaista.

Kamalaa sotkua tuo keitetty talkkuna. :lol: (vaimon bravuuri mutta ei tarjoa sitä enää minulle)

Pesalan vinkki marjoista talkkunan kanssa on hyvä. Muistan kun mummoni söi usein talkkunaa pelkillä marjoilla.
honkamukka
Viestit: 6131
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

Talkkunaa, mustikoita tai ahomansikoita ja tilkka maitoa oli lapsuuden herkku. Keitettyä talkkunapuuroa en ole koskaan maistanut. Kesäruokana tuolla maalaistorpassa oli usein viili ja talkkuna sokerilla höystettynä, tai vastaava kirnupiimään tehtynä. Vointeon yhteydessä syntynyt kotipiimä on aika kaukainen muisto, mutta kaupan piimä ja talkkuna on nykyinenkin mökkiruoka kesällä.

(Tuo Pesalan inhokkiruoka porkkanalaatikko kelpaa meillä juhlaruokiin. Syön myös ainoana meillä maksalaatikkoa, tuota rusinatonta koiran ruokana pidettyä valmistuotetta. Hyvää tuo laatikkoruoka ja yhdestä rasiasta riittää niin koiralle kuin isännällekin vatsan täytettä.)
Vastaa Viestiin