Nokipannukahvi

luuppi
Viestit: 5558
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Pikakahvi on niin pahaa Etta taytyy laittaa Nestlen normipussukan lisaksi Saman Firman 3-in-1 (em. Kaksi kutakin jalkimmaista kohti).

Hoitelee pannukahvivarustuksen paino-ongelman, mutta volyymia syntyy vaivalloisesti ( kun yleensa taytan myos 0,35L termarin) ja alkaahan tuo parin pvan jalkeen maistumaan aika puisevalta.

Paino & volyymiongelmat ratkeavat talla: https://at.joom.com/dl/qtx2ZcN4pGfLFgKM8
Ja kun Olen samaa mielta joidenkin ylla esittamasta, Etta kitkeran oloista suodatinkahvi yleensa, niin mukana sellaisen ja italialaisen espresson ( esim. Lavazza) sekoitusta, joka kummasti tuo pehmeytta makuun.


hannes
Viestit: 10815
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja hannes »

Tuli kuurattua kahvipannu monen vuoden käyttämättömyyden jälkeen ja keitettyä pannukahvit.
Kaupassa pannukarkeata oli vain Kulta Katriinaa , vaalea paahto ja tumma paahto. Ostin tummaa.
Pannukahvi maistuu erilaiselta kuin suodatinkahvi, tosin oli eri merkkiäkin kuin mihin olen tottunut. Hyvää oli totuttelun jälkeen, saa nähdä alkaako närästään..

Näin lämmityskaudella puuhella on kokkauskäytössä , siinä saa siivellä pannukahvinkin ilman lisänergiaa kun ei keittäminen vie sähköä...luulen kuitenkin , että tuo paketti riittää koko talveksi..tai mistä sen tieää :D
varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Paino & volyymiongelmat ratkeavat talla: https://at.joom.com/dl/qtx2ZcN4pGfLFgKM8
Ja kun Olen samaa mielta joidenkin ylla esittamasta, Etta kitkeran oloista suodatinkahvi yleensa, niin mukana sellaisen ja italialaisen espresson ( esim. Lavazza) sekoitusta, joka kummasti tuo pehmeytta makuun.

Minulla on vastaavan mallinen suodatinpussikehikko, joka on tehty pelkästään teräsjousesta, raakenteessa ei ole mitään peltilevyjä. Se on erittäin ohut, vie pienen tilan ja on kevyempi, kuin tuo luupin linkissä esitelty=siis paljon ketterämpi, vaatii kuitenkin mukaan suodatinpussit.
Jos kiinnostaa (ellei ole tuttu), niin voin ottaa kuvan ja lähettää sen privaatisti, kun en osaa kuvaa tänne ladata (paitsi, jos saan ohjeen :) )
varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Nyt löytyi linkki 52 grammaiselle suppilolle:https://www.temu.com/kuiper/dn9.html?su ... s-shopping
varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

sivustolle pitää sitten kirjoittaa: outdoor camping coffee drip rack, sitten löytyy "suodatinsuppilo
hannes
Viestit: 10815
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja hannes »

Vai kitkerän oloista suodatinkahvi? Joskus sanottiin "väärin vaellettu, nyt voi sanoa , että väärin keitetty ja väärä laatu :D
Pauligin neuvo oli: noin puolivälissä suodatusta lusikalla sekoittamalla saa paremmin aromit esiin. Tätä neuvoa olen noudattanut ja maku on tosiaan täyteläisempi.
Joku taas neuvoi kastelemaan suodatinpaperin ettei paperin maku tartu, ja valkoinen suodatinpussi on maun kannalta parempi. En ole useimmiten neuvoa noudattanut.

Minusta kahvin laatu on a ja o.

Keitin tänään suodatinkahvia varta vasten kitkeryyden makusteluun, eipäi ollut kitkerää. Varmaan mulla on makuhermot pilalla....
ipejoha
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2014 22:38
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja ipejoha »

varsijousi kirjoitti: 17 Loka 2023 15:37 Nyt löytyi linkki 52 grammaiselle suppilolle:https://www.temu.com/kuiper/dn9.html?su ... s-shopping
Tarviiko tuo laaja suisen, esim kupin alle vai voiko suodattaa termospulloon. Eli valuuko kahvi vain ala osasta.
Hanu
Viestit: 4033
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Itse en kahvia käytä, mutta sivusta olen seurannut Aeropress-vehkeellä kahvin tekoa maastossa. Onko täällä joku kokeillut/käyttänyt?
diver
Viestit: 2405
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja diver »

https://www.progear.net/stanley-perfect ... Q5EALw_wcB
Tuommosta joskus harkitsin mutta jäin sitten miettimään että meneekö sarhaamiseksi kun pitää kuitenkin puhdistella jne. Eli pikakahvilla vaelletaan edelleen.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
hannes
Viestit: 10815
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja hannes »

Aeropressiä joskus harkitsin, mutta on jäänyt.

Aiemmin mainitsemaani suodatinsuppiloa ei tarvitse tilata , sen kun käy kaupassa jossa myydään kodin tarvikkeita. Sieltä löytyy suodatinsuppilon mallinen muovinen tjs.materiaalia oleva verkollinen viritys. Se on ilmeisesti on tarkoitettu käytettäväksi ilman suodatinpaperia - itse käytän siinä kuitenkin s-paperia -.
On kevyt ja halpa!
Aiemmin oli kaupasa ns. löysällä pussilla olevan suodatinviritys , siis haavin mallinen mutta suodatinsuppilon kokoinen. Sen saa kasaan pieneen tilaan.
Ei ole enää täällä näkynyt sitä mallia.
Kotona keitän suodatinkahvin kylläkin keittimellä. :D
amatööri
Viestit: 3515
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja amatööri »

^
Kestosuodattimen nimellä taitaa tuo verkkoviritys kulkea,ainakin täälläpäin.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Olenko ainoa joka tekee presskannulla täällä? Sillä saa, kuten pannukahvissa, kaikki rasvat mukaan muttei tarvitse niitä pannukahvin taikatemppuja ettei poroja tule kuppiin. Ja helppo tiskata, hiukan vettä kannuun ja huiluttaa ja porot huitsin nevadaan varvikkoon. Ja vielä toisen huljautuksen jos jäi poroja kannuun.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja akallio »

Tosiasia on, että useimmiten mukana on joko pieni kahvitermari tai sitten pikakahvia. Evästely on tärkeää, mutta siinä tärkeintä on aika ja paikka, joten helpot menetelmät puoltavat paikkaansa.

Aeropress Go on nykyään sitten se parempi vaihtoehto. Aeropress on ylivertainen kahvin laadun ja kätevyyden suhteessa - käytän sitä myös kotona arkikahviini. Mukana on paperisia ja metallinen suodatin, joka valitaan sen mukaan pitääkö purut saada ammuttua pusikkoon. Torven sisälle pakkautuu mukaan noin kolmen satsin verran puruja.

Jos oikein haluan tunnelmoida, niin sitten mukaan lähtee kahvipannu. Kiehautan veden, lisään reilusti puruja, sekoitan havulla tms., havu nokkaan (pannun, ei omaan), antaa laskeutua ja hautua, liru maahan ja loput kuppeihin.

Olipa menetelmä mikä tahansa, niin kahvi juodaan aina kuksasta. Kuksa myös jossain määrin tasoittaa laatueroja, hyvässä ja pahassa.
naavahauki
Viestit: 633
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Ei kai sillä ole väliä onko kahveet valmistettu nuotiolla nokipannussa vai kaasuliekillä trangian pannussa (tai trangian nokeavalla viinapolttimolla) saati ihan sähköliedellä perinteisessä pörpötipannussa?
Pääasiahan on se, että ei käytetä sitä kaiken rasvan keräävää paperisuodatinta!

Itse pihauttelen erämaansumppia näin:
Raikasta vettä kiehautus, sitten porot pannuun ja kuohautus...sitten vielä pientä kiusaamista siinä liekin päällä, ilman että kahveet nokasta ulos pursuaa.
Sitten jätetään uuttumaan ja valmistellaan esim. voileivät ja kulutetaan aikaa esim. syömällä kaverin keittämä aamupuuro.
Siinäpä se, valmis kahvee. Nokka tyhjennetään maahan ukon nautittavaksi (tai kaverin kuksaan) ja siitten naattimaan.
hannes
Viestit: 10815
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Nokipannukahvi

Viesti Kirjoittaja hannes »

Ehkä pilkun viilaamista , mutta ilman suodatinta kahvi lisää kolesterolin määrää. Ainakin korkean arvon omaavalle (ehkä) tärkeä tieto.
Sitä kuinka suuri kahvin kolesterolin määrä on , ei tietoa.

Itse juon sinistä maitojuomaa, rasva %1,5, enkä ymmärrä rasvattoman maidon tuputusta, sillä eikö 1,5 prosenttimäärä vastaa vain yhtä voinappia - noin suurinpiirtein . Rasvaa tarvitaan joidenkin vitamiinien ym. imeytymiseen.
Sama paniikki muuten sokerin kanssa ,hippunen sokeria tuotteessa nostaa kulmakarvoja, mutta tuote nielaistaan (karrikoiden) coca-colan kanssa.. :D

Minulla työterveyden tarkistuksissa kolsteroli on vuosikymmenet pysynyt nippanappa alle raja-arvon , vaikka makkara on suuri herkku :D
Nyt eläkkeellä kolestoroliarvoja ei ole kai mitattu - muita arvoja kyllä.
Vastaa Viestiin