Harrastaako Savusilmät Laitesukellusta.

KAPA

Harrastaako Savusilmät Laitesukellusta.

Viesti Kirjoittaja KAPA »

Ajattelinpa kysästä onko savusilmissä laitesukelluksen harrastajia, vai tyytyykö savusilmät pelkästään kuivalla maalla kulkemiseen.


omat polut
Viestit: 4214
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Ei laitesukellusta, mutta snorklausta erittäin mielellään, jotenkin siistimpää kun ei semmoista kamamäärää riesana, ja onhan se hienoa jos jonkin aikaa jaksaa omin avuin viihtyä kalojen valtakunnassa.
Avatar
Tervasuo
Viestit: 735
Liittynyt: 12 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tervasuo »

Eipä ole tullut harrastettua vuosiin. Laitesukelluskurssin olen käynyt nuorempana, mutta homma laukesi siihen, että tärykalvoon tuli reikä, joka ei ihan heti umpeutunut. Ja sitten piti ryhtyä ihan toisenlaisia hommia värkkäämään...
KAPA

Viesti Kirjoittaja KAPA »

Eipä savusilmissä sitten ollutkaan laitesukelluksen harrastajia ainakaan ei ole ilmiantanut itseään muut kun Tervasuo,
Tiedustelin ihan sen vuoksi kun tulee itse harrastettua kyseistäkin lajia,
Muutetaanpa sitten kysymyksen muotoa,
Kuka savusilmistä on kokeillut joskus laitesukellusta tai on ajatellut kokeilevansa.
Avatar
Goodde
Viestit: 82
Liittynyt: 13 Kesä 2006 12:21

Viesti Kirjoittaja Goodde »

Mielesssä on käynyt Gooddella laitesukellus, kaveri on monesti houkutellut.
Snorklaus kamojen kanssa on pärjätty hienosti tähän asti. Vähän olen samoilla linjoilla "OP:n" kanssa että valtava kama/raha määrä jarruttaa hommaan ryhtymistä. Muutenkin on nurkat täynnä kaikkea harrastus välinettä.
Ns. vapaa sukelluksella pärjää pitkälle ja pääsee mielestäni riittävän syvälle.

Haaveena on aina pohjoisessa, päästä kurkkaamaan kristallin kirkkaan tunturi järven pinnan alle. Rautuja morjestamaan.
Pitäisi olla vaan kunnon open cell puku, niin ei tarvisi enää palella.
Nyt pitää pärjätä normi neoprenillä.
Ja joku joka kantaa ne räpylät, maskit ja vermeet tunturiin :D .

Kilpparia vois vähän tutkia kesällä, jostain jossa on saunan lähettyviltä. Muuten voi tulla kankea olo.

Mutta ehkä jonain päivänä heitä ne pullotkin selkää?
Avatar
tiainen
Viestit: 168
Liittynyt: 30 Tammi 2008 20:11

Viesti Kirjoittaja tiainen »

Snorklausta täälläkin harrastetaan, tosin lähinnä mökkirannan kirkkaissa vesissä kesähelteillä. Märkäpuvun kanssa on joskus tullut killuttua yli kaks tuntia katselemassa hauenpoikasia ja ahvenparvia. Ja yleensä ne snorklausvälineet pysyy siellä mökillä. Märkäpuku ja maski on käytössä myös eskimokäännöksiä ja reskutusta harjoitellessa. Näiden kaikkien harrastusten kanssa kun tuo tavaramäärä on muutenkin suuri, niin en edes harkitse laitesukellusharrastuksen aloittamista, vaikka mielessä se on kyllä käynyt.
Haltia
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Touko 2007 17:40

Viesti Kirjoittaja Haltia »

On jäänyt tämä ketju täysin huomaamatta. Mutta täten ilmoittaudun laitesukelluksen harrastajaksi. Snorklailua ja muuta vedessä puljaamista on harrastettu pikku pennusta saakka, laitesukellusta niin kauan kuin ikä on riittänyt. Veri vetää ja velvoittaa.
Tämän kauden jättänen väliin, kun kesä menee ulkomailla, syksyllä on kiirettä opiskelujen kanssa, ja en varmaan muutenkaan siististi säilöön laitettuja kamoja jaksa purkaa (tai siis pakata uudelleen) muutaman keikan tähden. Vaan saas nähärä, P3 tai siis laitesukelluksen syventävä jatkokurssi, ois aika kova porkkana.
diver
Viestit: 2376
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Kyllä on tullut toistakymmentä vuotta harrastettua kuten jo nimimerkkikin hiukan vihjaa.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

KAPA kirjoitti:Eipä savusilmissä sitten ollutkaan laitesukelluksen harrastajia ainakaan ei ole ilmiantanut itseään muut kun Tervasuo,
Tiedustelin ihan sen vuoksi kun tulee itse harrastettua kyseistäkin lajia,
Muutetaanpa sitten kysymyksen muotoa,
Kuka savusilmistä on kokeillut joskus laitesukellusta tai on ajatellut kokeilevansa.

Huomasin viestin, ja voin todeta, että eilen olin pohjassa puolisen tuntia, välillä pinnalla oppia saamassa. Pojan kanssa, ja hänen koko perheensä sukeltaa.
Menin kun yllyttivät, ihan mukava kokemus.
Vesi elemettinä on tuttu, 50m on menty vaakasuoraan veden alla ja vieläkin 30m samoilla ilmoilla eli ilman laitteita.
Myös erämaat ovat tuttuja meille kummallekin. En tiedä rupeanko harrastamaan sukellusta, pitäisi saada toinen elämä jotta ehtisi kaikkea mitä haluaa.

vesihiisi,- eiku sissi
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Viime lauantaina taas pohjassa! Taitaa olla mukava harrastus. Ei tiedä vaikka,--

vesisissi
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Joku lauantai taas pohjassa. Riisuin pohjassa kaikki rensselit ja uin ringin , tulin takaisin ja otin ilmat ja rensselit. vain 4m:ssä, mutta kuuluu kuvioihin.

vesisissikinköhän?
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Voihan nenä. pitääkö minun yksin raportoida laitesukelluksistani! NO, taas kokeiltiin, 1/2h pohjassa.
En ole ihan varma suoritanko lisenssin, olen hissukseen noita harjoituksia tehnyt, aina kun on muuta porukkaa vähemmän.
Ja sitten talvella narumiehenä tulee oltua.

vesisissikinköhän?
savotta
Viestit: 110
Liittynyt: 21 Elo 2010 15:41

Viesti Kirjoittaja savotta »

Kyllä. - Vähentänyt, ei tunnu enää jännittävältä, jotkut jatkavat tässä vaiheessa tekniikkasukelluksen puolelle. Varusteet tulee kiskotuksi päälle vain jos paikka on todella sen arvoinen. - Parhaimmat mestat ovat olleet Norja, Islanti ja Egypti. Pahus en meinaa enää mahtua pukuihini ...
Haltia
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Touko 2007 17:40

Viesti Kirjoittaja Haltia »

Enpä ole huomannutkaan, että tälläkin osastolla on eloa, vaikka olen muka aktiivisesti foorumia koittanut seurailla.
Vähän sama juttu kuin savotalla; pitäisi keksiä jotain uutta, mielenkiinnon lisäämiseksi ja mukavasti kutkuttavan jännityksen aikaan saamiseksi.
Pidin taannoin pientä taukoa sukeltamisesta, ja kun jatkoin päätin että veteen mennään vain silloin kun huvittaa, kyse on kuitenkin harrastuksesta, jonka pitäisi olla mukavaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että seuran yhteissukelluksille ja leireille saatan osallistua, ovat meinaan mukavaa porukkaa nuo sukeltajat.
Norjassa olen sukeltanut ja tykkäsin kovasti, etelän kirkkaisiin (ja lämpimiin) vesiin olisi mukava päästä. Tietty näin talvella voisi kokeilla avantosukellusta, jos siitä sitä lisäjännitystä... Mutta se on kovin kylmää :?
matsonia kehotan suorittamaan lisenssin, niin pääsee sitten sinne narun toiseenkin päähän :D Sukellus on kiva harrastus.
savotta
Viestit: 110
Liittynyt: 21 Elo 2010 15:41

Viesti Kirjoittaja savotta »

Kurssit ovat mukavia ja välttämättömiä, samoin kuivapuku. En kehottaisi jääsukellukseen ilman näitä. Narumiehenäkin saisi toimia oikeastaan vain luokitettu sukeltaja. Jääsukellus on kurinalainen tapahtuma, oikein tehtynä turvallista ja hauskaa. Ei sitä joka poika kävelekään jäällä ylösalaisin.
Kylmyyttä torjutaan kuivapuvulla ja aluspuvulla, olen itse käyttänyt ihan villapaitoja, - housuja ja sukkia. Sormia voi lämmittää joko puvun omalla ilmalla tai jopa kaataa lämmintä vettä märkähanskoihin, samoin helposti pakkastuulessa jäätyviin venttiileihin.
En voi liiaksi korostaa kurssin, harjoittelun ja huolellisuuden merkitystä: sukellus on sähläämisaltis laji jossa voi mennä henki.
Vastaa Viestiin